LTMokslo studijoje autoriai nagrinėja pozityvios jaunimo raidos mechanizmus ir trajektorijas Lietuvoje bei pozityvios jaunimo raidos skatinimo galimybes, įtraukiant jaunuolius į bendruomenei naudingą veiklą. Teorinė pozityvios jaunimo raidos paradigma, kuria remiamasi šioje studijoje, yra R. Lerner ir kt. (2005) sukurta „5C“ koncepcija. Naudojant longitudinio tyrimo duomenis, pavyko identifikuoti pozityvios jaunimo raidos trajektorijas bei individualius, šeimos ir mokyklos kontekstų veiksnius, susijusius su pozityvia jaunimo raida, t.y. atskleisti pozityvios jaunimo raidos mechanizmus. Kiekvienas šios studijos skyrius skirtas atskiram pozityvios jaunimo raidos teoriniam, metodologiniam arba empiriniam aspektui aptarti. Didelis dėmesys skiriamas bendraamžių, tėvų, mokyklos bei jauno žmogaus asmeninių charakteristikų įtakos individualiai jaunų žmonių raidai analizei. Pateikiama projektą vykdžiusių mokslininkų jaunimo galių stiprinimui sukurta bei įgyvendinta intervencinė programa „Pasimatuok“ savanorystę. Manome, kad ši knyga bus įdomi mokslininkams, tyrinėjantiems paauglius ir jaunimą, praktikams, kuriantiems intervencines programas, skirtas jaunimo galių stiprinimui, o taip pat politikams, siekiantiems pagerinti jaunų žmonių ir jų šeimų galimybes.Reikšminiai žodžiai: Pozityvi jaunimo raida; „5C“ Lerner modelis; Indikatoriai, tyrimo metodologija; Tyrimo metodika; Savireguliacija; Saviveiksmingumas; Psichologinis atsparumas; Asmenybės bruožai; Šeima; Mokykla; Intervencinė programa; Positive youth development; "5C" Lerner model; Indicators, research methodology; Research method; Self-regulation; Self-efficacy; Psychological resistance; Personality traits; Family; The school; Intervention program; Pozityvi jaunimo raida; „5C“ Lerner modelis; Indikatoriai, tyrimo metodologija; Tyrimo metodika; Savireguliacija; Saviveiksmingumas; Psichologinis atsparumas; Asmenybės bruožai; Šeima; Mokykla; Intervencinė programa; Positive youth development; 5C Lerner model; Indicators, research methodology; Research method; Self-regulation; Self-efficacy; Psychological resistance; Personality traits; Family; The school; Intervention program.
ENThis scientific study analyses the positive mechanisms and trajectories of youth development in Lithuania, and the promotion possibilities of positive youth development by involving young people into activities beneficial to the community. This study relies on the theoretical paradigm of 5C Positive Youth Development Model by Richard M. Lerner and others (2005). Through the use of data from a longitudinal research, the authors successfully identified the trajectories of positive youth development, and individual factors related to such development from the context of family and school. In other words, they have discovered the mechanisms of positive youth development. Each chapter of this study focuses on a separate theoretical, methodological or empirical aspect of positive youth development. A lot of attention is dedicated to analysing the impact that peers, parents, school and personal characteristics have on the individual development of a young person. This study also provides information on the interventional program "Pasimatuok savanorystę" ("Try on volunteering"), created by the scientists behind this project with hopes to empower the youth. We believe that this book will be of interest to those researching teens and youth, practitioners developing interventional programs of youth empowerment, and politicians who seek to improve the capabilities of young people and their families.