Spending and saving patterns of two consumer age groups during economic downturn and recovery of 2009–2011 in Lithuania

Direct Link:
Collection:
Mokslo publikacijos / Scientific publications
Document Type:
Straipsnis / Article
Language:
Anglų kalba / English
Title:
Spending and saving patterns of two consumer age groups during economic downturn and recovery of 2009–2011 in Lithuania
In the Journal:
Ekonomika. 2014, t. 93 (4), p. 72-84
Summary / Abstract:

LTStraipsnio tikslas – apibendrinti ir pateikti dviejų amžiaus grupių (19-26 ir 40-68) išlaidavimo įpročių skirtumus ekonominio nuosmukio ir atsigavimo laikotarpiu. Longitudinis tyrimo metodas leidžia nustatyti, kaip trijų metų laikotarpiu (2009, 2010, 2011) keitėsi finansinės situacijos ir išlaidavimo elgesio lūkesčiai. Straipsnyje apibendrinami trijų metų duomenys ir išplėtojamos anksčiau publikuotos autorių išvados (S. Urbonavičius, I. Pikturnienė, 2010). Tyrimo metu, naudojant tą patį klausimyną, respondentai apklausti tris kartus – 2009 m., 2010 m. ir 2011 m. pavasarį. Studentų, nesupažindintų su tyrimo tikslais, paprašyta atsakyti į anketos klausimus, o kitą klausimyno dalį duoti užpildyti jų šeimų nariams, viena karta vyresniems už juos pačius (dažniausiai – tėvams). Iš viso apklausti 455 namų ūkiai, kiekvienas pateikė du atsakymų paketus. Rezultatai parodė, kad jaunesni respondentai atsainiau žvelgė į ekonominio nuosmukio poveikį jų lūkesčiams. Jie tikėjosi didesnio pajamų augimo. Abiejose amžiaus grupėse išlaidavimo ir kainų lūkesčiai buvo labai panašūs visu tyrimo laikotarpiu. Tačiau vyresnioji karta buvo linkusi labiau taupyti, kad išgyventų, o jaunieji nekeitė savo išlaidavimo įpročių arba nutarė mažinti išlaidas ir taupyti. Kadangi jaunoji karta atsainiau žvelgė į ekonominį nuosmukį ir tikėjosi didesnių pajamų, prekės ženklo verte, išskirtinumu, nuolaidomis paremtos marketingo strategijos gali būti tęsiamos net ir ekonominio nuosmukio metu.Vyresnioji karta buvo atsargesnė ir taupesnė, jos pajamų lūkesčiai buvo mažesni; todėl mažesnių kainų strategija būtų tinkamesnė šiai amžiaus grupei. Dviejų amžiaus grupių longitudiniai duomenys iš esmės leidžia geriau suprasti vartotojų elgesį ekonominio nuosmukio metu. [versta iš angliškos santraukos]Reikšminiai žodžiai: Economic downturn and recovery; Consumer behaviour; Consumer spending patterns; Age groups.

ENThe purpose of the paper is to summarise and present differences in spending patterns between the two age groups (19–26 and 40–68) during the period of economic downturn and recovery. The method of longitudinal study allows finding how the expectations towards financial situation and spending behaviour change over three years (2009, 2010, 2011). This paper summarizes findings from the three years and expands the initial findings of the authors that have been published before (Urbonavičius, Pikturnienė, 2010). The survey is based on a comparison of data from the three sets of respondents surveyed in spring of the 2009, 2010 and 2011, using the same questionnaire. Students, unaware of survey objectives, were asked to fill in questionnaires themselves and to distribute another part of the questionnaire to a member of their household, who is one generation elder (typically parents). In total, 455 households were interviewed, each producing two sets of answers to the survey questions. Results of the survey showed that younger respondents perceived the impact of the economic downturn in relation with expectations in a more casual way. They had higher expectations towards the income increase. Spending of both age groups, as well as their expectations towards prices were very similar throughout all the studied years. However, the older generation was more likely to save in order to survive, whereas the younger generation did not change its spending habits or decided to reduce spending for saving reasons. Since younger generation perceived the economic downturn situation more casually and reported a higher expected income, marketing strategies based on brand value, exclusivity, price premiums can be continued to target it even during the economic downturn.The older generation demonstrated a higher caution and frugality, as well as lower expectations towards income; therefore, value for price or lower price strategies could be more suitable for this age group. Value / originality. Longitudinal data on two age groups provide for a better understanding of the consumer behaviour during the economic downturn in general and in Lithuania in particular. [From the publication]

ISSN:
1392-1258; 2424-6166
Related Publications:
Consumers in the face of economic crisis : evidence from two generations in Lithuania / Sigitas Urbonavicius, Indre Pikturniene. Ekonomika ir vadyba. 2010, Nr. 15, p. 827-834.
Permalink:
https://www.lituanistika.lt/content/54541
Updated:
2018-12-17 13:48:40
Metrics:
Views: 12    Downloads: 1
Export: