LTStraipsnyje analizuojama tarptautinių ir vietinių (dirbančių vienoje šalyje) audito įmonių siūlomų audito paslaugų kokybė. Pastaraisiais metais dėl visame pasaulyje augančio audito skandalų skaičiaus dėta daug pastangų kelti audito kokybę. Siekiant audito kokybės labai svarbu užtikrinti, kad visos audito trikampio santykiais susijusios pusės būtų patenkintos audito paslaugų rezultatais (kas siūloma) ir procesu (kaip paslaugos yra teikiamos). Didelis dėmesys turėtų būti skiriamas ne tik išorės vartotojams (trečiosioms šalims), bet ir audito klientams, nes jų suvokimas apie audito kokybę yra labai subjektyvus. Pastaraisiais dešimtmečiais atlikti rimti moksliniai tyrimai, ar iš tiesų geriausios tarptautinės audito įmonės teikia aukštesnės kokybės paslaugas nei vietinės audito įmonės. Pagrindinis kriterijus, dažniausiai rekomenduojamas literatūroje ir leidžiantis palyginti įmonių veiklą, yra informacijos, pateikiamos auditoriaus ataskaitoje trečiosioms šalims, tikslumas, t. y. daugumoje tyrimų tiksli auditoriaus ataskaita yra laikoma audito kokybės įrodymu. Šio tyrimo tikslas – nustatyti, ar Lietuvos audito klientai labiau vertina vietinių ar tarptautinių audito įmonių paslaugas. Straipsnyje aptariami tarptautinių ir vietinių audito įmonių audito kokybės skirtumai, pateikiami Lietuvos audito klientų apklausos rezultatai. Tyrimui naudotas klausimynas, apimantis 12 audito kokybės kriterijų. Šie kriterijai atspindi audito paslaugų pridėtinę vertę ir procesą, t. y. kaip auditas buvo atliktas. Tyrimo rezultatai leidžia daryti išvadą, kad tiek tarptautinės, tiek vietinės audito įmonės siūlo savo klientams tokio pat lygio pridėtinės vertės ir audito procesą, išskyrus keletą reikšmingų skirtumų.Pastebėta, kad Lietuvos audito klientai labiau vertina vietinių įmonių audito paslaugas, o ne tarptautinių įmonių mokesčių rizikos (pridėtinės vertės kriterijus), partnerio įtraukimo į auditą ir suprantama auditorių kompetencija (audito proceso kriterijus). [versta iš angliškos santraukos]Reikšminiai žodžiai: Audit quality; International audit firms; Local audit firms; Audit clients.
ENThe article investigates the quality of audit services that international and local (operating nationally) audit firms are offering. There has been a great amount of effort put in recent years to improve audit quality due to the increase of auditing scandals in various corporations across the world. To improve audit quality, it is crucial to assure that all the stakeholders of the auditing triangular relationship would be satisfied with the outcomes (what is provided) and the process (how the service is provided) of audit services. Considerable attention should be paid not only to the external users (third-parties), but also to the audit clients as their perceptions of what is a quality audit are very subjective. In the last couple of decades, there has been a lot of effort put into research whether the best international audit firms do actually provide audits of higher quality than the local audit firms that are based nationally. The main criterion that these firms are compared in a vast body of literature is the accuracy of the information that was provided to the third parties in auditors’ reports, i.e. in many studies the correct auditor’s report is used as a proxy for audit quality. The aim of this study was to investigate whether Lithuanian audit clients perceive audit services to be better in quality when employing local or international audit firms. This paper will theoretically discuss the audit quality differences between international and local audit firms, and it will present the results of the survey of Lithuanian audit clients. The survey used the questionnaire based on 12 audit quality criteria assessible for the client. The criteria represented audit service’s value added and the performance, i.e. how the audit was conducted. Results of the survey imply that both international and local audit firms provide their clients with the same level of added value and audit performance, except the following significant differences.It can be stated that Lithuanian audit clients perceive audit provided by local audit firms to be of a higher quality than those provided by international audit firms in terms of the insights on tax risks (value added criterion), partner’s involvement in their audit, and perceived competence of audit assistants (audit performance criteria). [From the publication]