LTMonografijoje nagrinėjamas Lietuvos kompozitorių įsitraukimas į Europos modernios muzikos sąjūdžius ir dalyvavimas Tarptautinės šiuolaikinės muzikos draugijoje. TŠMD Lietuvos sekcijos ankstyvoji veikla (1936-1939), jos priešistorė ir recepcija Šaltojo karo metais tiriama tarptautinių muzikinio modernėjimo procesų ir sociokultūrinių lūžių aplinkoje atskleidžiant politinių, kultūrinių, tautinių ir muzikinių tapatybių sąveiką ir prieštaras. Kauno ir Vilniaus naujosios muzikos scenų formavimasis siejamas su nacionaliniais veiksniais (moderni kultūrinė savikūra, kartų kaita) ir tarptautiniais postūmiais (kova už modernios muzikos institucionalizavimą, intensyvėjantis tarptautinis muzikų bendradarbiavimas kaip politinių ir kultūrinių priešpriešų įveika).Reikšminiai žodžiai: Tarpukaris; Tarptautinė šiuolaikinės muzikos draugija; Lenkijos šiuolaikinės muzikos draugijos Vilniaus skyrius; Tarptautinė kompozitorių gildija; Kompozitorių lyga; Interwar; International Society for Contemporary Music (ISCM); Vilnius Chapter of the Polish Section of the ISCM; International Composer' Guild; League of Composers.
EN[...] The subject of the present book is the early activity of the Lithuanian Section of the ISCM, its pre-history and reception, as well as the history of the Vilnius Chapter of the Polish Section of the ISCM (later renamed the Polish Society for Contemporary Music) which is seen as integral part of the modernisation of Lithuanian and international musical culture. With the aim of including the modern music movements in Kaunas and Vilnius in the international context, this book presents a critical review of ISCM strategies and a history of festivals in the interwar and early Cold War periods. In the said context not only the artistic, but also the political contexts of the Society activity are important. Political events and processes permeated the history of the ISCM from its very establishment till the end of the Cold War: the Society was set up as a reaction against the cultural confrontations of WW1, it manouvered and avoided becoming entangled in the ideological trap in the interwar period, kept a low profile in the years of WW2, and experienced the impact of postwar ideological tension. As is well known, political history particularly affected and hampered the development of musical cultures in Eastern Europe and the Baltic States. [...].