LTInformacijų ir komunikacijų technologijų (IKT) panauda įmonės ir vartotojų nuolatos auga. IKT suteikia įmonėms naujas galimybes, ypač siekiant įsilieti į virtualią pasaulinę rinką ir vystant pardavimų veiklą rinkoje. Augantis IKT naudojimas didina įmonių konkurenciją, teikia virtualiems vartotojams platesnį pasirinkimą. Taip pat įmonės stengiasi pažinti virtualių vartotojų elgseną, siekia geriau patenkinti jų poreikius ir pirmauti konkurencinėje kovoje. Straipsnyje bandoma konceptualiai apibrėžti pagrindinius valdomus vartotojų elgsenos veiksnius ir empiriškai nustatyti svarbiausius iš jų. Atsižvelgiant į įvairių mokslininkų darbus sukurtas konceptualus modelis, pagrįstas M. Limayem, C. Cheung and G. Chan ketinimo, pritaikymo ir tęstinumo modeliu (2005). Siūlomą modelį sudaro du etapai – ketinimas ir pritaikymas. Tęstinumo etapas laikomas pasikartojančiu pirkimu, todėl į siūlomą modelį neįtrauktas. Dauguma tyrėjų išskiria valdomus ir nevaldomus veiksnius. Įmonės labiausiai atkreipia dėmesį į valdomus veiksnius, nes juos galima veikti. Siūlomas koncepcinis modelis remiasi „ketinimo – pritaikymo“ požiūriu, o ne tradiciniu pirkimo modeliu. Tyrimo reikšmė atskleidžiama nustatant pagrindinius veiksnius, turinčius poveikį virtualaus pirkimo elgsenai Lietuvoje. Šiuos veiksnius turėtų atidžiai įvertinti interneto parduotuvių kūrėjai, nes jie veikia vartotojų apsisprendimą pirkti internetu. [versta iš angliškos santraukos]Reikšminiai žodžiai: Online consumer behaviour; Intention; Adoption; Controllable factors.
ENThe adoption and diffusion of Information and Communication Technologies (further: ICT) between an enterprise and consumers continues to grow. ICT brings new opportunities for enterprises, particularly enabling them to enter the virtual global market as well as develop sales activities in this market. Growing ICT adoption intensifies competition between companies giving wider choice for online consumers. In this context enterprises strive to understand online consumer behaviour in order to better satisfy consumer needs and stay ahead of competition. The paper aims to develop conceptual framework of key controllable factors of consumer behaviour and empirically identify the main ones. Considering the works of various scholars the conceptual model is developed basing on Intention, Adoption, and Continuance model proposed by Limayem, Cheung and Chan (2005). The proposed model consists of 2 stages – intention and adoption as in this paper consumer behaviour is analyzed. The continuance stage refers to repeating purchase, so this stage is excluded from the proposed model. Most of the researchers consider controllable and uncontrollable factors. From the point of the company controllable factors attract most of the attention as these factors can be influenced. The proposed conceptual model is based on the "Intention – Adoption" approach rather than on the traditional buying decision model. The value of the paper is reflected through the identification of key factors affecting online purchase behaviour in Lithuania. These factors should be carefully considered by online traders as they impact consumer decision to purchase online. [From the publication]