LTTyrimo objektas – svarbiausieji stebuklingieji Švč. Mergelės Marijos atvaizdai Lietuvos Didžiojoje Kunigaikštystėje, vienaip ar kitaip atspindėti XVII-XVIII a. rašytiniuose ir spausdintuose šaltiniuose. [...] Taip pat apžvelgiami ir garsūs Didžiosios ir Mažosios Lenkijos stebuklingieji atvaizdai (Čenstakavos, Sokalio, Gidlių, Bochnios, Šventaliepės ir Mežyričo), palikę ryškius pėdsakus Lietuvos ikonografijoje bei istoriografijoje XVII-XVIII a. Todėl geografiniu požiūriu tyrimo medžiaga nėra griežtai apibrėžta, įtraukti ir LDK teritorijai XVII-XVIII a. nepriklausiusių šventovių paveikslai. Kita vertus, nėra nuosekliai ir išsamiai pristatyti visi Lietuvoje stebuklingais laikyti Švč. Mergelės Marijos atvaizdai. Siekta ne pateikti dar vieną Marijos stebuklingųjų atvaizdų LDK panoramą, bet atverti svarbiausius LDK visuomenės santykių su tokiais atvaizdais aspektus. Tyrimas grindžiamas prielaida, kad stebuklingasis atvaizdas neatskiriamas nuo savo socialinės refleksijos ir reiškiasi su savo aplinka bei ją sudarančiais fenomenais, tad jo stebuklingumas fiksuojamas nuolatiniuose jo liudijimo, įrodymo ir vaizdavimo procesuose, įvairiuose santykį su atvaizdu fiksuojančiuose artefaktuose. [versta iš angliškos santraukos]Reikšminiai žodžiai: Lietuvos Didžioji Kunigaikštystė (LDK; Grand Duchy of Lithuania; GDL); Stebuklingi atvaizdai; Švč. Mergelė Marija; Tapyba; Miraculous Images; Blessed Virgin Mary; Painting.
EN[...] The object of the current research is the images of the Blessed Virgin Mary famous in the Grand Duchy of Lithuania and reflected in some way in the written and printed sources of the17th-18th centuries. [...] The focus of interest in the present book are the images of the Blessed Virgin Mary, which were famous in the former territory of the Grand Duchy of Lithuania in the 17th-18th centuries and are reflected in the written and iconographic sources. However, the miraculous images of Częstochowa, Sokal, Gidle, Bochnia, Święta Lipka and Mezhyrich, which were famous in Greater Poland and Lesser Poland and left distinct traces in the Lithuanian iconography and historiography of miraculous images of the 17th-18th centuries, are also not to be overlooked. Therefore the material of research is not strictly limited in the geographical respect, and due to certain reasons (e.g., the history of origin relevant for this book), paintings from the sanctuaries that did not belong to the territory of the Grand Duchy of Lithuania in the I7th-18th centuries have been included. On the other hand, not all the images of the Blessed Virgin Mary, which were considered miraculous in Lithuania, are consistently and thoroughly presented. The aim was to reveal the basic aspects of the relation of society of the Grand Duchy of Lithuania to these images rather than to present a panorama of the miraculous images of the Virgin Mary in the Grand Duchy of Lithuania. The research rests on the premise that a miraculous image is inseparable from its social reflection and manifests itself in conjunction with its environment and constituent phenomena, and thus, its miraculousness is registered through the constant processes of testimony, proof and representation, as well as various artefacts reflecting the relation with that image. [...]. [From the publication]