LTDaugiau kaip dvidešimt metų, praėjusių po Lietuvos nepriklausomybės atkūrimo, yra pakankamas laikas, kad būtų galima įvertinti Lietuvos valstybėje įvykusios teisės reformos procesą, jos tendencijas ir rezultatus. Tai buvo sudėtingas ir dažnai prieštaringas laikotarpis, nes naujajai politikų ir teisininkų kartai reikėjo spręsti ne tik praktinius naujosios ekonominės ir politinės sistemos kūrimo uždavinius, bet ir atkurti tokią konstitucinę tvarką, kuri atitiktų demokratinės teisinės valstybės koncepciją. Viena vertus, padaryta tikrai daug. Lietuvos Respublikos Seimas priėmė svarbiausius įstatymus ir kitus teisės aktus, užtikrinančius asmens teisių ir laisvių įgyvendinimą, padėti pamatai naujų specialistų rengimui, reformuotų ir naujai įkurtų teisės institucijų veiklai ir pan. Konstitucijoje ekspressis verbis įtvirtintos žmogaus teisės pagal galiojančias tarptautinės teisės nuostatas taip pat yra lyg ir be priekaištų. Tačiau, kita vertus, džiūgauti dar nėra didelio pagrindo, nes mūsų valstybės teisės sistemos reforma neišvengė atskirų įstatymų ar teisės normų neatitikties Konstitucijai o funkcionuojančios valstybinės institucijos nepajėgios išspręsti sudėtingų asmens teisių apsaugos problemų. Pasak St. Stačioko, Vakarų Europos tradicijų perėmimas ir siekis kaip galima greičiau įsilieti į demokratinių tautų bendriją kartais buvo lydimas nepakankamo Lietuvos teisės tradicijų vertinimo, atskirų teisės sistemos grandžių ir visos tos šakos teisės sistemos prieštaringumo. [...]. [Iš leidinio]Reikšminiai žodžiai: Demokratija; Teisės reforma; Žmogaus teisės; Teisių apsauga; Valstybės garantuojama teisinė pagalba; Lithuania; Democracy; Legal reform; Human rights; Protection of rights; State guaranteed legal aid.
ENMore than twenty years which passed after restoring Lithuanian independence is sufficient time to assess law reform process in Lithuania, its tendencies and results. It was complex and usually controversial period. On the one hand, much was done. Lithuanian Republic Seimas adopted principal laws and other regulations which ensured implementation of human rights and freedoms, Seimas also built foundations to prepare new specialists, built foundations to activities of reformed and newly established institutions etc. In the Constitution exspressis verbis established human rights under valid international laws seems unexceptionable. However, on the other hand, there is no big basis for the joy, because our state’s legal system reform did not avoid individual regulations or norms unconstitutionality and functioning state institutions are unable to solve complex person rights protection problems. Takeover of Western European traditions and aspiration to as soon as possible join the democratic nations community sometimes was followed by insufficient assessment of Lithuanian law traditions, contradiction of individual law system element to entire legal system of that law branch. It is paradox that application of the same regulations and even the Constitution, which guarantees human rights and freedoms, usually determines approach and view of person’s place in the society (financial situation, education, position in the government hierarchy). [...]. [From the publication]