LTStraipsnyje remiantis sovietinio laikotarpio periodika ir kitomis publikacijomis, nagrinėjama užklasinio ugdymo vieta, jos tikslai ir mokymo organizavimas Lietuvoje 1940-1990 metais. Socialistinės švietimo koncepcijos pagrindinis tikslas buvo sukurti tobulą švietimo sistemą, kuri užtikrintų aukštos kvalifikacijos ir visapusiškų komunistinės visuomenės statytojų ugdymą. Norint pasiekti šį tikslą, vien mokyklos pamokų nepakako Buvo nustatyta, kad siekiant patenkinti visus mokinių socialinius, politinius ir kultūrinius poreikius turi būti sukurta pastovi įvairių veiklų sistema, kuri buvo įvardinta kaip užklasinė veikla. Atkuriant mokyklas pokario metais užklasinis darbas organizuojamas kaip viso mokyklos darbo dalis. Mokyklose pradeda kurtis įvairūs būreliai literatūros, meno saviveiklos, sporto, o taip pat ir jaunųjų gamtininkų būreliai. Stiprėjant mokyklų techninei-materialinei bazei, plito jaunųjų technikų, fizikų, aviamodelistų būreliai. Politechnizuojant mokyklą daugelio būrelių darbe imta daugiau dėmesio skirti mokinių praktinių įgūdžių ugdymui ir dalyvavimui visuomenei naudingame darbe. Miestų mokyklose buvo jaunųjų mechanikų, jaunųjų vairuotojų, jaunųjų modeliuotojų-konstruktorių, meniniai-techniniai, moksliniai-techniniai ir kt. Jie skatino moksleivius įsigyti technines specialybes Ypač aktyviai mokiniai dalyvavo meninės saviveiklos kolektyvuose. Mokyklų chorai, šokių rateliai, dramos būreliai, instrumentiniai ansambliai, orkestrai, fotografijos, dailės ir kt. būreliai traukė moksleivius įvairiapuse veikla. Moksleivių meno kolektyvai buvo aktyvūs dainų švenčių, festivalių, koncertų dalyviai rajonuose ir miestuose. Labai svarbiu užklasinio darbo baru buvo mokiniu fizinės kultūros ir sporto vystymasis.Mokyklose taip pat vyko tam tikras užklasinis auklėjamasis darbas: organizuojami įvairūs masiniai renginiai visiems privalomos šventės, grupiniai, kolektyviniai darbai, kurie tiek savo turiniu tiek ir organizavimo metodika skyrėsi nuo mokomųjų užsiėmimų ir dažniausiai turėjo politinį atspalvį. Platų auklėjamąjį darbą atliko įvairūs moksleivių klubai: internacionalinis, įdomiųjų susitikimų, diskusijų, linksmųjų ir išradingųjų, jaunųjų ateistų būreliai. Organizuojama visuomenei naudinga moksleivių veikla – šefavimas, aplinkos tvarkymas, talkos, makulatūros, metalo laužo rinkimas ir kt. Mokiniai į šią veiklą būdavo įtraukiami per aktyviai veikusias pionierių ir komjaunuolių organizacijas Taip pat labai aktyviai buvo plėtojama mokinių veikla užmokyklinėse įstaigose. Pagrindinis šių įstaigų uždavinys buvo teikti visapusišką pagalbą mokyklai, komjaunimo ir pionierių organizacijoms auklėjant vaikus aktyviais komunistinės visuomenės kūrėjais. Užmokyklinės įstaigos siekė padėti mokyklai įtvirtinti ir pagilinti mokinių žinias, kurias jie įgijo pamokose, išplėsti vaikų akiratį ir išvystyti jų kūrybinius gabumus bei interesus įgyvendinant politechninį mokymą, ugdyti vaikų fizinio ir visuomeninio darbo įgūdžius. Šią veiklą organizavo specialaus lavinimo bei auklėjimo įstaigos ir visuomeninės organizacijos, kurios veikė nepriklausomai nuo mokyklos, tačiau savo veiklą derino su ja. [...]. [Iš leidinio]Reikšminiai žodžiai: Sovietinis laikotarpis; Užklasinė veikla; Extracurricular activities; Soviet period.
ENThe student participates in these activities voluntarily, one's mental and physical work is combined and it is aimed to match one's activities, needs and interests. By being more open to this environment, the student takes over easier and quicker the values which are being. Extracurricular activities were well developed and actively promoted during soviet period. Although these activities were very politicized, strictly regulated by the Communist party and local goverment authorities, it was available to all pupils and helped them to spend their leisure time in a meaningful way. Location of extracurricular education, objectives thereof and organization of teaching in Lithuania in 1940-1990 are analyzed in the article on the basis of periodicals and other publications of the Soviet era. Informal education of children is a component of the educational system and is an integral part of formal education. Educational values are being developed especially effectively by these activities. [From the publication]