LT[...] Tyrimo objektas: vaiko teisių įgyvendinimas ikimokyklinėje ugdymo įstaigoje. Tyrimo tikslas – atskleisti vaiko teisių įgyvendinimo galimybes ikimokyklinėje ugdymo įstaigoje. Tyrimo metodai – mokslinės literatūros analizė, anketinė apklausa (raštu), duomenų analizė. Tyrimo imtis – 240 ikimokyklinio ugdymo pedagogų, kurie dirba Klaipėdos, Kretingos, Skuodo, Mažeikių, Priekulės, Drevernos, Šilutės ikimokyklinėse ugdymo įstaigose. Tyrimo duomenų analizė atskleidžia, kad pedagogai turi pakankamai galimybių įgyvendinti vaiko teises ikimokyklinėje ugdymo įstaigoje. Vaiko teises ir pareigas didžioji dalis pedagogų laiko be išimties labai svarbiomis. Pedagogai dažniausiai apie vaiko teises sužino iš įstatymų, reglamentuojančių vaiko teises, interneto bei informacinių leidinių ir seminarų. Iš to galima spręsti, kad pedagogai siekia gauti vis daugiau žinių, įgyti gebėjimų ir kompetencijų vaiko teisių įgyvendinimo srityje. Pedagogai taiko tinkamus ugdymo metodus, įgyvendinant vaiko teises, daugiausiai bendradarbiauja su tėvais ir su specialistais. Pedagogai neišskiria vieno asmens, kuris būtų atsakingas už vaiko teises, o teigia, kad atsakingi visi vaiką supantys žmonės. Pedagogai stebi įvairias vaiko teisių problemas: vaikų tarpusavio patyčios, smurtas prieš vaikus, nepriežiūra. Sprendžiant vaiko teisių problemas pedagogai stengiasi pirmiausiai aptarti ir išsiaiškinti situacijas su tėvais, po to kreipiasi į atitinkamas institucijas ir bendradarbiauja su specialistais, taip pat dauguma pedagogų, esant vaiko teisių pažeidimams, bendradarbiauja su ikimokyklinio ugdymo įstaigų vadovais ir kolegomis. Didžioji dalis pedagogų nėra susidūrę su vaiko teisių pažeidimais ikimokyklinio ugdymo įstaigose. [Iš leidinio]Reikšminiai žodžiai: Galimybės; Ikimokyklinio ugdymo įstaiga; Pedagogas; Priešmokyklinio ugdymo institucija; Vaikas; Vaiko teisės; Įgyvendinimas; A preschool educational institution; Child; Implementation; Pedagogue; Possibilities; Preschool educational institution; Rights of a child; Rights of the child.
ENChildren's rights and responsibilities are equally important; each right of the child is related to a responsibility and the state is responsible for the determination and implementation thereof. Today children's rights are protected by laws, regulated in various documents; public educational programmes are being created, institutions are being established not only in Lithuania but also abroad. The objective of this article is to disclose possibilities of implementation of children's rights in a preschool educational institution. Theoretic aspects of implementation of children's rights in a preschool educational institution are discussed, peculiarities of children's rights implementation possibilities in preschool educational institutions are analysed in the article. A research is presented in the article wherein 240 preschool education pedagogues participated. The research results show that possibilities of implementation of the riehts of the child in a preschool education institution are maximum- application of Droner measures; cooperation of parents whose children attend preschool educational institutions and pedagogues; solution of problems emereed bv usine the help of children's riehts experts It was discovered that implementation of children's riehts in nreschnnl educational institutions is taking place smoothly, no major problems and violations are noticed and the problems emerged are being solved. [From the publication]