LTTikslas. Nustatyti skirtumus tarp penkiuose didžiuosiuose Lietuvos miestuose gyvenančių ypač mažo psichinio atsparumo 5–10 klasių mokinių (t. y. priklausančių išskirčių grupei) ir didžiuosiuose Lietuvos miestuose gyvenančių 5–10 klasių tiriamųjų imties demografinių charakteristikų (gyvenamosios vietos, mokyklos tipo, klasės / amžiaus grupės), šeimos, kuriose jie gyvena, ypatumų (gyvenimo lygio, vaikų skaičiaus šeimoje, tiriamojo gimimo eilės numerio, mamos ir tėvo išsimokslinimo), mokymosi rodiklių (lietuvių kalbos, matematikos), duomenis analizuojant atskirai merginų ir vaikinų grupėse. Medžiaga ir metodai. Ypač mažo psichinio atsparumo grupę sudaro penkių didžiųjų Lietuvos miestų merginų ir vaikinų imtyse nustatytos išskirtys (27 merginos ir 25 vaikinai), kurių psichinio atsparumo reikšmė yra nutolusi nuo tiriamųjų grupės bendro psichinio atsparumo reikšmių centro. Lietuvos didžiųjų miestų imtį sudaro 1 465 merginos ir 1 407 vaikinai (be išskirčių). Tyrimas vyko 2008 m. gegužės mėn. Vilniaus, Kauno, Klaipėdos, Šiaulių ir Panevėžio miestų bendrojo lavinimo mokyklose. Tyrimo metu naudota Psichinio atsparumo skalė paaugliams (angl. Resilience Scale for Adolescents, READ). Parengti klausimai tiriamųjų demografiniams rodikliams, šeimos charakteristikoms ir mokymosi rodikliams įvertinti. Statistinei duomenų analizei naudota statistinio paketo SPSS 13 versija. Pasirinkti neparametriniai statistiniai kriterijai – χ2 metodas, Fišerio kriterijus ir ranginės analizės metodas Mano ir Vitnio (Mann-Whitney) kriterijus.Rezultatai ir išvados. Nustatyta, kad penkiuose didžiuosiuose Lietuvos miestuose daugiau ypač mažo psichinio atsparumo 5–10 klasių merginų mokėsi 8–10 klasėse, lyginant su Lietuvos didžiųjų miestų grupės merginomis. Ypač mažo psichinio atsparumo 5–10 klasių merginos ir vaikinai dažniau nurodė, kad šeimų, kuriose jie gyvena, gyvenimo lygis yra žemesnis, lyginant su tos pačios lyties penkių didžiųjų Lietuvos miestų grupių tiriamaisiais. Ypač mažo psichinio atsparumo merginų matematikos rodikliai buvo reikšmingai aukštesni už vaikinų. Daugiau penkiuose didžiuosiuose Lietuvos miestuose gyvenančių merginų mokėsi gimnazijose, o vaikinų – vidurinėse mokyklose; lietuvių kalbos ir matematikos įvertinimai buvo aukštesni merginų grupėje, o šeimos gyvenimo lygis – vaikinų grupėje. Duomenys parodė, kad lyčių skirtumų pagal tirtus rodiklius ypač mažo psichinio atsparumo grupėje pasireiškia silpniau, tačiau negalima atmesti prielaidos, jog esant didesniam tiriamųjų skaičiui išryškėtų kitos skirtumų tarp lyčių tendencijos ypač mažo psichinio atsparumo jaunų žmonių grupėje. Gauti duomenys svarbūs nustatant rizikos grupes ir rengiant psichikos sveikatos intervencijos programas. [Iš leidinio]Reikšminiai žodžiai: 5–10 klasių mokiniai; Merginos ir vaikinai; Ypač mažas psichinis atsparumas; Ypač mažas psichinis atsparumas (išskirtys); 5-10 grade students; Adolescents girls and boys; Extremely low resistance; Extremely low resistance (outliers); Five-ten grade students.
ENThe study aims to estimate the differences in demographic characteristics (place of residence, type of school, grade / age group), families characteristics (standard of living, number of children in the family, number of birth order, mother‘s and father‘s education), learning indicators (Lithuanian language, mathematics) of two groups, living in five largest cities in Lithuania students with extremely low mental resistance and students of the general sample separately for adolescents girls and boys. Material and methods. Extremely low resistance group consists of outliers in the sample of five largest Lithuanian cities, separately of 27girls and 25 boys. The samples of Lithuanian largests cities wthout autliers consist of 1465 girls and 1407 boys. The study took place in 2008 on May in schools of general education in five cities (Vilnius, Kaunas, Klaipėda, Šiauliai and Panevėžys). The resilience scale for adolescents (Resilience Scale for Adolescents (READ) author O. Hjemdal) was used. Questions for subjects on demographic characteristics, family characteristics and learning indicators have been prepared. For statistical analysis were used statistical package SPSS version: non-parametric statistical criterion χ2 , Fisher‘s exact test, and Mann- Whitney test.Results and conclusions. It was found that a higher percentage of extremely low resistance girls were from older grades / age group (8-10), compared with Lithuanian major cities sample girls. Families, of extremely low mental resistance girls and boys, more often lived in the lower standard living level, compared with the same-sex samples of five Lithuanian cities. In the extremely low resistance group girls had higher indicators in mathematics than boys. In the sample of five largest Lithuanian cities girls more often learned in gymnasium, boys – in secondary schools; girls hed higher learning indicators in Lithuanian language and mathematics, than boys; and family living level was higher in adolescents boys group. The data showed that there was less gender differences in extremely low resilience group, compared with a sample of largest cities, but can not be ruled out that, the greater number of extremely low resistance subjects highlightened more differences between gender. The data of research are important for identifying the risk groups and preparing mental health intervention programs. [From the publication]