LTStraipsnis skirtas eugenikos istorijai Lietuvoje. Atskleidžiamas eugenikos idėjų atsiradimas, jų sklaida ir raida Vakarų Europoje, daugiausia dėmesio kreipiant į priverstinės sterilizacijos aspektus. Pažymima, kad nors priverstinę sterilizaciją, pradedant nuo 1928-ųjų, per keletą metų įteisino daugelis Vakarų Europos šalių, Lietuva šiuo pavyzdžiu nepasekė. Autorius tai sieja su stipria katalikybės įtaka valstybėje. Tačiau atskleidžiama, kad Lietuvoje eugenikos šalininkai paveikė viešąją lietuvių opiniją, nuolat pabrėždami, kad renkantis žmoną arba vyrą būtina atsižvelgti į būsimų vaikų numanomą sveikatą, nes tik psichiškai ir fiziškai sveiki žmonės sugebėsią užtikrinti krašto gerovę. Autorius pabrėžia, kad argumentuojama buvo valstybės interesais: esą tai itin svarbu mažai tautai, kuriai pernelyg didelė prabanga menkus savo išteklius švaistyti apsigimimų turintiems žmonėms. Konstatuojama, kad šiuo atžvilgiu eugenikai pritarė ir katalikai, ir socialistai, ir tautininkai. Išskiriamos dvi susikertančios nuomonės: vienai atstovavo sterilizacijos šalininkai, įrodinėję visuomeninę genetinių patobulinimų naudą: būsią mažiau rūpesčių, grės mažesnės išlaidos šeimai ir valstybei. Prieš juos stojo dvi jėgos – skeptiškai nusiteikę laisvamaniai mokslininkai ir katalikų filosofai. Pirmieji argumentavo, kad dar ne laikas daryti toli siekiančias išvadas apie apsigimimų priežastis, o antrieji gynė žmogaus orumą, argumentuodami, kad priverstinė sterilizacija žeidžia asmenybę. Reziumuojama, kad istorija parodė, jog teisūs buvo konservatyvaus požiūrio šalininkai.Reikšminiai žodžiai: Bio etika; Etika; Eugenika; Medicina; Politika; Priverstinė sterilizacija; Psichikos ligos; Rasizmas; Religija; Socialinė anomalija; Bio-ethics; Ethics; Eugenics; Forced sterilisation; Medicine; Mental desaeses; Politics; Racism; Religion; Social anomaly.
ENThe article is devoted to the history of eugenics in Lithuania. The article reveals information on emergence of eugenic ideas, their distribution and development in Western Europe, focusing on aspects of forced sterilization. It is noted that even though in many Western European countries forced sterilization occurring in 1928 was legalized in several years, Lithuania did not follow this example. The author connects this with country's strong influence of Catholicism. However, it is revealed that the supporters of eugenics in Lithuania have affected the public opinion of Lithuanians constantly emphasizing that when choosing a wife or a husband it is necessary to think about the future health of the children because only mentally and physically healthy people will be able to ensure the welfare of the country. The author emphasizes that the reasoning was based on the interests of the country: purportedly it is very important for a little nation, which is unable to waste their resources for people with birth defects. It is stated that in this respect Catholics, socialists and nationalists were supporting eugenics. Two controversial opinions are distinguished: one was represented by supporters of sterilization proving the social benefits of genetic enhancements, i.e. less trouble, lower costs for family and country. Two forces were against them, i.e. sceptically disposed libertine scholars and Catholic philosophers. The first argued that it was not a time to make far-reaching conclusions about the causes of birth defects, while the second were defending human dignity stating that forced sterilization harms personality. It is concluded that history has shown that the conservative supporters were right.