LTMoksliniuose tekstuose klausimai gali būti vartojami įvairiais tikslais – įtraukti skaitytoją į dialogą ir kartu diskutuoti; išreikšti nuomonę, kritiką, siekiant pritarimo; išryškinti tai, kas svarbiausia būsimoje teksto dalyje ir pan. Klausimai – paveiki retorinė strategija, sukurianti tarpasmeninį santykį tarp autoriaus ir skaitytojo. Straipsnyje tyrinėjami klausimai kalbotyros magistro darbuose, parašytuose anglų gimtąja ir negimtąja kalba. Išanalizuota 80 darbų (ca. 1,1 mln. žodžių) iš Britanijos ir Lietuvos universitetų siekiant nustatyti klausimų kiekį, pasiskirstymą ir funkcijas. Visais šiais aspektais pastebėti ryškūs skirtumai tarp gimtakalbių ir negimtakalbių tekstų. Lietuvių darbuose randama daug mažiau klausimų nei britų (atitinkamai 70:329); klausimai naudojami ne visose struktūrinėse darbo dalyse; funkcijų spektras daug siauresnis. Tai leidžia manyti, kad dėl skirtingų kultūrinių ir edukacinių tradicijų studentai skirtingai suvokia magistro darbo rašymo retorinę situaciją, tikslus, savo ir adresato santykį ir pan. ir todėl skirtingai vartoja tarpasmenines priemones. Tyrimu nustatytos klausimų funkcijos magistro darbuose aprašomos pagal jų vietą darbo struktūroje ir iliustruojamos pavyzdžiais. [Iš leidinio]Reikšminiai žodžiai: Gimtakalbiai ir negimtakalbiai; Gimtakalbis vartotojas; Klausimai; Klausimas; Magistro darbas; Negimtakalbis vartotojas; MA thesis; Native and non-native speakers; Native speaker; Non-native speaker; Questions.
ENPaper aims at exploring questions as a rhetorical strategy in the MA thesis genre. 80 theses (ca. 1.1 million words) in English linguistics by native (British) and non-native (Lithuanian) speaker students were examined to establish the functions, frequencies and distribution of questions in the theses. It was found that in the NS corpus questions are used in all the structural parts of the theses, whereas in the NNS corpus questions are confined to the introductory, research review/theoretical background and results/discussion sections. The frequency of questions is much higher in NS (329) than in NNS theses (70). The ‘broad’ discourse functions of questions in MA theses are: reader engagement, discourse organization and authorial evaluation. The ‘narrow’ functions include creating interest, providing a framework for research and conveying the purpose(s) as well as making new knowledge claims, raising further issues and suggesting ways of improving methodology. The most common functions in the NS corpus are evaluating other authors’ views and foregrounding important information in the following text; whereas in the NNS corpus – defining and explaining terms and concepts. The differences in the distribution, frequencies and functions of questions in NS and NNS theses reflect different perceptions of British and Lithuanian students of the MA thesis genre and the rhetorical context of the writing situation. [From the publication]