Dvejų metų amžiaus vaikų elgesio ir emocinių sunkumų ryšys su žindymo trukme

Collection:
Mokslo publikacijos / Scientific publications
Document Type:
Straipsnis / Article
Language:
Lietuvių kalba / Lithuanian
Title:
Dvejų metų amžiaus vaikų elgesio ir emocinių sunkumų ryšys su žindymo trukme
Alternative Title:
Association between breastfeeding duration and 2-year-old children's behavioral and emotional problems
In the Journal:
Visuomenės sveikata [Public health]. 2013, Nr. 3 (62), p. 96-103
Summary / Abstract:

LTTyrimais įvairiose šalyse nustatyta, kad žindymas teigiamai veikia mažų vaikų fizinę sveikatą ir raidą. Lietuvoje žindymo sąsajos su psichosocialine vaiko raida, jo elgesio ir emociniais ypatumais mažai tyrinėtos. Apskritai yra nedaug tyrimų, analizuojančių tarpinius žindymo ir vaikų sveikatos veiksnius. Tyrimo tikslas – nustatyti, ar žindymas ir jo trukmė siejasi su dvejų metų amžiaus vaikų elgesio ir emociniais sunkumais. Tyrime dalyvavo 201 dvejų metų amžiaus vaikas. Žindymo trukmė nustatyta anketavimo būdu: motinos anketas pildė, kai vaikai buvo 3 mėn., 6 mėn., 12 mėn., 18 mėn. ir 24 mėn. amžiaus. 2 m. vaikų elgesio ir emociniams sunkumams įvertinti taikytas Vaikų elgesio aprašas (Child Behavior Checklist, CBCL/1½-5). Tyrime taip pat analizuotas motinos saviveiksmingumo rodiklis, įvertintas remiantis Motinos saviveiksmingumo skale, kai vaikui buvo 18 mėnesių. Tyrimo rezultatai parodė, kad žindymo trukmė yra statistiškai reikšmingai susijusi su 2 m. amžiaus vaikų elgesio (eksternaliais) sunkumais, bet nėra susijusi su emociniais (internaliais) sunkumais. Statistiškai reikšmingų skirtumų aptikta nagrinėjant vaikų dėmesio, agresyvaus elgesio bei eksternalius sunkumus ir bendrąjį jų įvertį – kuo ilgiau žindyti vaikai, tuo mažesni buvo jų minėtų sunkumų įverčiai. Daugiausia dėmesio, eksternalių ir bendrų sunkumų turi vaikai, kurie buvo nežindyti arba žindyti trumpai, iki 3 mėnesių. Prielaida, kad motinos saviveiksmingumas yra tarpinis veiksnys tarp žindymo trukmės ir 2 m. amžiaus vaiko eksternalių sunkumų, tyrime nepasitvirtino. Žindymo reikšmė eksternaliems vaikų sunkumams išlieka ir kontroliuojant sociodemografinius veiksnius bei motinos saviveiksmingumą. Ilgesnis žindymas gali būti svarbus apsauginis mažų vaikų elgesio problemų veiksnys. [Iš leidinio]Reikšminiai žodžiai: Elgesio ir emocinės problemos; Motinos saviveiksmingumas; Vaikai; Žindymas; Breastfeeding; Children; Emotional and behavioral problem,; Emotional and behavioral problems; Maternal self-efficacy.

ENDifferent studies reveal that breastfeeding is positively associated with young children’s physical health and psychosocial development. The significance of breastfeeding on children’s development, emotional and behavioral problems is under-researched in Lithuania. There is a lack of studies which analyze mediating factors of breastfeeding and children’s development. The aim of this study is to examine associations between breastfeeding duration and behavioral and emotional problems of children aged 2 years. 201 children and their mothers were involved in the study. The data about children feeding was collected at 3, 6, 12, 18, 24 months of children’s age. Child Behavior Checklist (CBCL/1½-5) was used for assessment of behavioral and emotional problems of 2-year-old children. The maternal self-efficacy measured with The Parental Efficacy Questionnaire was analyzed as well. Results revealed that duration of breastfeeding is significantly associated with 2-year-old children’s behavioral (externalizing) problems, although breastfeeding duration was not related to children’s emotional (internalizing) problems. Children with longer breastfeeding duration had significantly lower scores of attention problems scale, agressive behavior scale, externalizing problems and total problems. Children who were breastfed for up to 3 month or not breastfed at all are significantly more likely to have higher scores of aggressive behavior and attention problems. The assumption that maternal self-efficacy could mediate the relationship between breastfeeding duration and children‘s externalizing problems was not proved. The effect of breastfeeding duration on children‘s externalizing problems remains significant after adjusting for sociodemographic factors and maternal self-efficacy. Longer breastfeeding could be the significant protective factor of toddlers’ externalizing problems. [From the publication]

ISSN:
1392-2696
Related Publications:
Žindymo trukmę iki vienerių metų amžiaus prognozuojantys psichologiniai, socialiniai ir medicininiai veiksniai / Roma Jusienė, Rima Breidokienė, Olga Zamalijeva. Tiltai. 2012, Nr. 3 (60), p. 183-198.
Permalink:
https://www.lituanistika.lt/content/53434
Updated:
2021-02-24 11:20:03
Metrics:
Views: 42    Downloads: 4
Export: