Vaikų, turinčių dėmesio ir aktyvumo sunkumų, asmenybės bruožai: raiška ir prognostinės galimybės

Direct Link:
Collection:
Mokslo publikacijos / Scientific publications
Document Type:
Straipsnis / Article
Language:
Lietuvių kalba / Lithuanian
Title:
Vaikų, turinčių dėmesio ir aktyvumo sunkumų, asmenybės bruožai: raiška ir prognostinės galimybės
Alternative Title:
Deficit / hyperactivity difficulties personality traits: expression and prognostic possibilities
In the Journal:
Summary / Abstract:

LTVienas iš bandymų aprašyti individualius skirtumus ir numatyti individualų elgesį yra asmenybės bruožų ir psichopatologijos ryšių tyrimai. Šis tyrimas analizuoja, kaip vaikų asmenybės bruožai, apibūdinti motinos ir tėvo, gali prognozuoti vaikų eksternalius sunkumus. 158 vaikų (80 berniukų, 78 mergaičių) tėvai ir motinos (N = 316) užpildė klausimynus apie savo 7-10 metų vaikus. Abu vaiko tėvai užpildė Hierarchinį vaiko asmenybės aprašą (HiPIC; Mervielde, DeFruyt, 1999) ir 6-18 metų vaiko elgesio aprašą (CBCL6/18; Achenbach, Rescorla, 2001). Atlikta analizė atskleidė, kad vaikai, kurių sunkumai patenka į normos zoną, vertinami kaip mažiau emociškai nestabilūs, turintys aukštesnį vaizduotės, geranoriškumo ir sąmoningumo išreikštumą negu vaikai, kurių sunkumai patenka į rizikos ir nuokrypio zonas. Hierarchinė regresinė analizė buvo naudojama norint įvertinti sąveikas tarp Didžiojo penketo asmenybės struktūros ir dėmesio trūkumo bei hiperaktyvumo sunkumų (remiantis CBCL6/18 DSM orientuota skale). Paaiškėjo, kad 31,3 proc. dėmesio trūkumo ir hiperaktyvumo skalės duomenų variacijos paaiškina žemesnis geranoriškumo (abiejų tėvų vertinimu) ir sąmoningumo (motinos vertinimu) lygis. [Iš leidinio]Reikšminiai žodžiai: Dėmesio ir aktyvumo sunkumai; Dėmesio trūkumas; Eksternalumas; Hiperaktyvumas; Vaikų asmenybės bruožai; Attention defficit; Attention-deficit and hyperactivity difficulties; Externalizing difficulties; Hyperactivity; Personality traits of children.

ENThis research analyses how personality traits of children defined by mother and father can predict their Externalizing difficulties. Both parents (N = 316) of each 158 children were asked to complete the Hierarchical Personality inventory for Children (HiPIC; Mervielde, DeFruyt, 1999) and Child Behavior Checklist (CBCL6/18; Achenbach, Rescorla, 2001) about their 7-10 year child. Analysis revealed that children, whose difficulty level fell within the normal range, are considered to be more Emotionally stable, Conscientiousness, Benevolence and have higher expression of Imagination trait comparing to children, whose difficulty level is within the borderline and the clinical range. Analysis of hierarchical regression was used in order to evaluate the relationship between Big Five structure of personality and Attention-Deficit / Hyperactivity difficulties. Analysis showed that the 31,3 % data variance of children Attention-Deficit / Hyperactivity scale is explained and predicted by lower level of Benevolence (according to the rating by both parents) and Conscientiousness (according to the rating by mother). [From the publication]

ISSN:
2029-9958; 2351-4620
Related Publications:
Mokyklinio amžiaus vaikų ASEBA klausimynų (CBCL6/18, TRF6/18, YSR11/18) vadovas / Rita Žukauskienė, Ilona Kajokienė, Raimundas Vaitkevičius. Vilnius, 2012. 91 p.
Permalink:
https://www.lituanistika.lt/content/53078
Updated:
2020-07-28 20:26:14
Metrics:
Views: 80    Downloads: 31
Export: