LTRinkų globalizacija ir ekonominiai pokyčiai verčia įmones tinkamai reaguoti ir plėsti savo veiklą užsienyje. Straipsnyje siekiama apjungti skirtingus internacionalizacijos teorijos požiūrius ir pateikti verslo internacionalizavimo strategijos koncepcinį modelį. Straipsnyje tiriami statybos verslo įmonių strateginiai modeliai kreipiant dėmesį į strateginių tikslų, organizacinių kompetencijų ir konkurencinio pranašumo tarpusavio ryšius. Taikytas kokybinis tyrimo metodas, išsamūs interviu su aštuonių statybos bendrovių vadovais. Atvejų analizei buvo parinktos Lietuvos statybos pramonės įmonės, priklausančios Lietuvos statybininkų asociacijai. Gauti tyrimų rezultatai parodė, kad bendradarbiavimo strategijos, kuriose dalyvauja vartotojai, tiekėjai ir konkurentai, yra pagrindinė įmonių internacionalizavimo išankstinė sąlyga. Bendradarbiavimo strategijų sėkmė remiasi gautais žmogiškųjų išteklių, įmonių techniniais ir valdymo įgūdžiais. Straipsnyje pateikiami tolesnei verslo internacionalizacijai naudingi pasiūlymai. Nuosavybės ir interesų skirtumai gali paskatinti konservatyvumą, kuris kenkia įmonės gebėjimui pasinaudoti tarptautinėmis galimybėmis. Kita vertus, savininkų pilietybė ir ankstesnė darbo patirtis daro teigiamą įtaką norui siekti didesnio tarptautiškumo. Net ir dedant pastangas, įmonėms, norinčioms siekti tarptautiškumo, reikalinga valstybės parama tiek įmonių, tiek ir valstybės diplomatiniame lygmenyje.Reikšminiai žodžiai: Bendradarbiavimas; Kompetencijos; Konkurencinis pranašumas; Statybos įmonės; Strategija; Strategija, konkurencinis pranašumas, statybos įmonės, strateginiai tikslai, kompetencijos, bendradarbiavimas; Strateginiai tikslai; Competencies; Competitive advantage; Construction companies; Cooperation; Strategic goals; Strategy; Strategy, competitive advantage, construction companies, strategic goals, competencies, cooperation.
ENThe globalization of markets and economic changes are forcing companies to react appropriately and to expand their business abroad. The article seeks to combine different approaches of internationalization theory, and to present a conceptual model of the strategy of business internationalization. The article analyses strategic models of construction business companies, paying attention to interconnection between strategic goals, organizational competences and competitive advantage. In order to prepare this article, the method of qualitative research and detailed interviews with heads of eight construction companies were applied. In order to conduct case analysis, Lithuanian construction industry companies belonging to the Lithuanian Construction Association were chosen. Received research results have showed that cooperation strategies involving consumers, suppliers and competitors form the main precondition of company internationalization. The success of cooperative strategies is based on the technical and managerial competencies of companies, also including human resources. The article also includes useful suggestions intended for further internationalization of business. Differences in ownership and interests may motivate conservatism harming company's ability to take advantage of international opportunities. On the other hand, the citizenship of owners and previous work experience have a positive influence on the desire to achieve greater internationalism. Companies putting effort and seeking to achieve internationalization require state support at both the company and the state's diplomatic level.