LTSusirūpinimas gyventojų sveikata bei visuomenės sveikatos problemomis skatina tobulinti ir reformuoti Lietuvos visuomenės sveikatos priežiūros sistemą. Ypač daug dėmesio skiriama visuomenės sveikatos priežiūrai savivaldybėse. Šiame straipsnyje siekiama įvertinti visuomenės sveikatos reformą savivaldybių lygiu, taip pat Visuomenės sveikatos biurų veiklos teigiamus bei neigiamus aspektus. Lietuvos Respublikos vyriausybė 2006 m. patvirtino Lietuvos nacionalinę visuomenės sveikatos priežiūros strategiją ir jos įgyvendinimo priemonių planą. Vienas šios strategijos tikslų – įtvirtinti visuomenės sveikatos svarbą valstybės ir savivaldybių politikoje. Sveikatos apsaugos ministerija parengė teisinius aktus ir programas, skatinančias steigti Visuomenės sveikatos biurus savivaldybėse. Iki 2010 m. pabaigos buvo įsteigti 32 Visuomenės sveikatos biurai, kurių pagrindinės funkcijos apima visuomenės sveikatos stiprinimą, jos stebėseną ir sveikatos priežiūrą mokyklose. Biuruose dirba mokyklų, vaikų ir jaunimo sveikatos, jos stebėsenos ir stiprinimo specialistai. Visuomenės sveikatos biurų veiklos pradžią apsunkino strateginių planų nebuvimas, nepakankama savivaldybių parama bei nesklandus finansavimas.Norint sustiprinti Visuomenės sveikatos biurus bei padidinti veiklos efektyvumą, būtina viešinti jų veiklą, siekti, kad visuomenės sveikatos politika būtų formuojama remiantis bendru visų visuomenės grupių sutarimu, bendradarbiaujant su bendruomenėmis, visuomeninėmis organizacijomis, užtikrinti stabilų finansavimą, tarpsektorinį bendradarbiavimą, sukurti ilgalaikes veiklos strategijas, planuoti žmogiškųjų išteklių plėtrą. Visuomenės sveikatos biurai gali ir turi atlikti svarbias visuomenės sveikatos priežiūros funkcijas savivaldybėse bei pagerinti visuomenės sveikatą Lietuvoje. [Iš leidinio]Reikšminiai žodžiai: Savivaldybės; Visuomenės sveikatos biurai; Visuomenės sveikatos reforma; Lithuania; Municipal level; Public health bureau; Public health reform.
ENParticular emphasis in the development of the public health care system in Lithuania was put on strengthening public health at the municipal level. This paper aims at investigating the possibilities and barriers of the public health reform in Lithuania by analyzing the experience of establishing public health bureaus as the major players in public health development at the municipal level. The Lithuanian National Public Health Strategy and Action Plan have been adopted by the Government in 2006. Ministry of Health prepared legal acts and programmes that encourage local authorities to establish public health bureaus. By the end of 2010, 32 municipal Public health bureaus were set up. The core main functions of the bureaus are public health promotion, monitoring public health and child health care. The first steps of the bureaus were complicated by the lack of well-developed strategies of action and local support, as well as by financial challenges. For strengthening the position of the bureaus in society, benefits of these newly established institutions should be widely presented to the public; sustainable financing mechanisms and a focus on intersectoral cooperation, integrating public health into primary health care are needed; also, human resource development should be foreseen.In spite of the rather challenging beginning, bureaus are starting to provide means by which local governments, in partnership with the service providers, other stakeholders and the community can plan and implement public health services and programmes and play a significant role in improving the health of population. [From the publication]