LTStraipsnyje nagrinėjamos mokslininkės M. Lukšienės tekstuose formuluotos švietimo kaitos idėjos, sietinos su Lietuvoje kuriamo švietimo kokybe vykstant švietimo reformai. Remiamasi kaitos ir kokybės sampratas aptariančios mokslo literatūros, švietimą reglamentuojančių dokumentų analize, atlikto empirinio tyrimo – mokslininkės tekstų kokybinės analizės – duomenimis. Straipsnio problema: kaip M. Lukšienės tekstuose formuluotos kaitos idėjos, sietinos su kuriamo švietimo kokybe. Tyrimo objektu tampa kaita, kaip naujos švietimo kokybės kūrimo prielaida M. Lukšienės tekstuose. Tikslui pasiekti keliami uždaviniai: atskleisti M. Lukšienės tekstuose formuluotas į kuriamo švietimo kokybę orientuotas kaitos idėjas. [...] . M. Lukšienės tekstuose švietimo klausimais modeliuota kaita yra artima mokslininkų aptariamai teorinei kaitos sampratai: kaitos vykstant kovai tarp dviejų socialinių jėgų idėjai, kaitos fazėms, kaitos kaip ilgalaikio proceso sampratai, kaitos perspektyvoms. M. Lukšienės tekstuose švietimo klausimais numanoma kuriamo švietimo kokybė yra artima mokslininkų aptariamai teorinei kokybės sampratai: visuminės kokybės sudėtinėms dalims – pradinių sąlygų kokybei, ugdymo proceso kokybei, iš dalies – pasekmių kokybei, pasekmes suprantant kaip tautos, visuomenės kultūrinę brandą; netiesiogiai – rezultatų kokybei; tiesiogiai neaptariama ir visuminės švietimo kokybės dalis pridėtinė vertė.Analizuotuose M. Lukšienės tekstuose švietimo klausimais numanoma kuriamo švietimo kokybė yra artima mokslininkų aptariamai teorinei kokybės, išreikštos didžiosiomis vertybėmis, sampratai: santykio su asmeniu, paskirstymo, pilietinėms, bendruomeninėms vertybėms, iš dalies – viešųjų paslaugų etinėms vertybėms; nefiksuota tiesiogiai aptartų švietimo kokybę išreiškiančių ekonominių vertybių. M. Lukšienės tekstuose išskirtų kuriamo švietimo kokybės turinį išreiškiančių subkategorijų grupių ir sutartinių dabartinio formaliojo švietimo kokybės rodiklių lyginamosios analizės pagrindu teigtina: iš esmės visoms išskirtoms kokybę išreiškiančioms subkategorijų grupėms yra atitikmenų dabartiniuose sutartiniuose mokyklos veiklos kokybės vertinimosi rodikliuose, taigi M. Lukšienės numanomas ir dabar kuriamo švietimo kokybės turinys yra artimi. Pažymėtina, kad pagrindiniai vertybiniai švietimo principai, kuriais gali būti išreiškiama švietimo kokybė ir į kuriuos orientavo M. Lukšienė, – humaniškumas, demokratiškumas, nacionalumas ir atsinaujinimas – Lietuvos švietimą reglamentuojančiuose dokumentuose per nepriklausomos Lietuvos švietimo kūrimo laikotarpį išlaikomi netolygiai. M. Lukšienės tekstuose švietimo klausimais numanomos kuriamo švietimo kokybės ir dabartinės sutartinės švietimo kokybės turinio artumas rodo, kad mokslininkės idėjos yra tvarios dabartiniame švietimo reformos etape. [Iš leidinio]Reikšminiai žodžiai: Meilės Lukšienės tekstai; Reforma; Kokybė; Vertybiniai švietimo principai; M. Luksiene's writings; Reform; Education quality; Value based educational principles.
ENArticle examines the ideas of educational shift relevant to the quality of education developed during the Lithuanian Education Reform as formulated by Meile Lukšiene in her writings. The research is based on an analysis of scientific literature concerning the concepts of shift and quality, regulating educational documents as well as an empirical study, i.e. the data collected from a qualitative analysis of the scientist's writings. The problem of the research: how are the ideas formulated by M. Lukšiene relevant to the education development quality? The object of the research: shift as a prerequisite for a new education quality as expressed in the writings of M. Lukšiene. The goal of the research: to emphasize the significance of M. Luksiene's ideas of shift oriented towards the quality of education.[...] The concept of shift modeled by M. Lukšiene in her writings on educational issues is close to the theoretical one formulated by scientists, i.e. to that of a shift during a confrontation between two social powers, stages of a shift, the concept of a shift as of a long-lasting process, perspectives of a shift. The presumed education development quality implied by M. Lukšiene in her writings is close to the theoretical quality concept formulated by scientists in terms of integral parts of holistic quality, i.e. the quality of primary conditions, educational process and, partly, of consequences, where consequences is understood as cultural maturity of a nation and society. The quality of results is mentioned indirectly, whereas the surplus value, an integral part of holistic quality, is not directly discussed.The presumed education development quality implied in M. Luksiene's writings is closely related to the theoretical scientific quality concept expressed in terms of greater humanistic values, such as relation to an individual, as well as of civil, social values, and partly of the ethical values of public service. The economic values related to education quality are not directly approached. Basically all education quality subcategories defined in M. Luksiene's writings have their equivalents in the present concerted criteria for school self-evaluation, which allows maintaining that the content of education development quality modeled by M. Lukšiene and the one created at present are akin. It has been noted that the main value based educational principles, by means of which education quality can be expressed and which were emphasized by M. Lukšiene, i.e. those related to humanity, democracy, nationality and renewal, have only been maintained in the regulating educational documents of independent Lithuania irregularly. The closeness of the presumed education development quality content modeled by M. Lukšiene in her writings to modern concerted education quality criteria indicate, that the scientist's ideas are relevant in the present stage of Education Reform. [From the publication]