LTPerimamumas yra svarbus veiksnys užtikrinant mokymo optimizavimą: jis leidžia trumpinti naująjį mokymo ar studijų turinį įskaitant įgytas kompetencijas (Laužackas 2008). Perimamumo įgyvendinimas skatina asmenis tęsti mokymąsi, taupo ne tik laiko, bet ir finansines sąnaudas (Rusakova, Rauhvargers 2010). J. Valiulienė (2011) teigia, kad perimamumas mokslinėje literatūroje iki šiol nėra išsamiai analizuotas. Perimamumo sampratą profesiniame rengime apibūdino R. Laužackas (2004). Mokslinėje literatūroje dažniau analizuojamas žinių perkeliamumas (Levin, Cross 2004; Butler, LeGrice, Reed 2006; Howlett, 2010). L. Anužienė, V. Tūtlys ir A. Anužis tvirtina, kad „mokymosi perimamumą galima apibrėžti kaip švietimo ir profesinio rengimo sistemos savybę, užtikrinančią efektyvų, motyvuojantį mokytis perėjimą iš vienos mokymosi ar studijų pakopos ar posistemės į kitą pakopą ar posistemę“ (2011: 20). Kompetencijų perimamumo sampratą galima sieti su kvalifikacijų pripažinimu, palyginamumu, perkėlimu ir profesinio išsilavinimo lygiais. Siekiant užtikrinti perimamumą, reikia atsižvelgti į institucijos vidinę tvarką ir asmens turimas kompetencijas. Kompetencijų perimamumas asmeniniu lygmeniu yra glaudžiai susijęs su kompetencijų plėtote – vienu iš esminių profesinio rengimo perimamumo aspektų. Kaip teigia R. M. Andriekienė ir kt. (2004:14), remiantis šiuolaikine mokymosi visą gyvenimą paradigma, mokymo ir studijų programos turi būti pagrįstos kompetencijų ugdymu ir plėtote.Vienos ar kitos specialybės mokymo ir studijų programos tikslas (profesijai reikalingų gebėjimų ugdymas) geriausiai bus pasiektas tada, kai programa bus kuriama pakopomis (profesijos žinios ir įgūdžiai – taikomos studijos – akademinės studijos) ir sudarys nuoseklų perimamumą tarp skirtingo profesinio rengimo lygmens institucijų. Tyrimo problema – kompetencijų perimamumo elementų ir rezultatų svarba profesinio rengimo sistemoje nepakankamai išryškėja praktiniame lygmenyje, nors apie tai yra daug diskutuojama ir sutinkama, jog perimamumas yra itin reikšmingas kompetencijų pripažinimo ir įskaitymo metu. Tyrimo objektas – kompetencijų perimamumas. Tyrimo tikslas – atskleisti kompetencijų perimamumo elementus ir rezultatus profesiniame rengime. Tyrimo uždaviniai: išanalizuoti kompetencijų perimumą profesiniame rengime; aptarti kompetencijų perimamumo elementus ir kompetencijų perimamumo rezultatus. Tyrimo metodai: mokslinės literatūros analizė. [Iš leidinio]Reikšminiai žodžiai: Kompetencijų perimamumas; Kompetencijų perkėlimas; Kompetencijų perimamumo elementai; Permeability of competencies; Transferability of competencies; Elements of competencies permeability.
ENPermeability is an important factor in ensuring the training optimization: it enables to shorten the new teaching or studies content including the acquired competences (Laužackas 2008). Permeability implementation encourages individuals to continue learning, saves not only time but also financial costs (Rusakova, Rauhvargers 2010). Valiulienė (2011) argues that permeability in the scientific literature has not yet been fully analysed. Permeability concept within vocational education and training was defined by R. Laužackas (2004). The scientific literature more analyses knowledge transferability (Levin, Cross 2004, Butler, LeGrice, Reed 2006, Howlett, 2010). L. Anužienė, V. Tūtlys and A. Anužis argue that "permeability of learning can be defined as a characteristics within education and training system that ensures an efficient and motivating to learn transition from one learning or studies level or a sub-system to the next level or sub-system" (2011: 20). Competency permeability concept can be related to the recognition of qualifications, comparability, transferability and vocational qualification levels. To ensure permeability it is necessary to take into account the internal institutional order and the person's actual competencies. Permeability of competencies at the personal level is closely associated with the development of competencies - one of the essential aspects of permeability in vocational training. According to R. M. Andriekienė et al. (2004:14) based on the contemporary life-long learning paradigm, the training and education programmes should be based on competencies education and development.The aim of one or another specialty training and study programme (to develop skills required by profession) will be best attained when the programme will be developed in stages (Professional knowledge and skills - applied studies - academic studies) and will create a consistent permeability between the different levels of vocational training institutions. Research problem - elements of competencies permeability and importance of results to the vocational education and training system gets insufficient manifestation at practical level, although this is much discussed about and it is admitted that permeability is particularly significant during the cognition of competencies and their confirmation. Research object - skills permeability. Research aim - to reveal the elements of permeability of competencies and results within vocational training. Research objectives: analyse competencies permeability within vocational training; discuss the elements of permeability of competencies and competencies permeability results. Research methods: analysis of scientific literature. [From the publication]