Kniaź Wielki Moskiewski Władysław Zygmuntowicz : przegląd ikonografii w 400-setną rocznicę elekcji

Direct Link:
Collection:
Mokslo publikacijos / Scientific publications
Document Type:
Straipsnis / Article
Language:
Lenkų kalba / Polish
Title:
Kniaź Wielki Moskiewski Władysław Zygmuntowicz: przegląd ikonografii w 400-setną rocznicę elekcji
Alternative Title:
  • Maskvos didysis kunigaikštis Vladislovas Vaza: ikonografijos apžvalga elekcijos 400-mečio proga
  • Grand Duke of Moscow Vladislav IV Vasa: review of iconography to commemorate the 400th anniversary
In the Journal:
Acta Academiae Artium Vilnensis [AAAV]. 2012, t. 65-66, p. 177-209. Lietuvos kultūros karališkasis dėmuo: įvaizdžiai, simboliai, reliktai
Summary / Abstract:

LTTyrimo objektu yra Lenkijos karaliaus ir Lietuvos didžiojo kunigaikščio Vladislovo Vazos (1595-1648), kaip Maskvos didžiojo kunigaikščio, kuriuo buvo išrinktas 1610 m., ikonografija. Tikriausiai 1612 m. viduryje sukurtas karalaičio Vladislovo lenkišku apdaru atvaizdas iš Uficių galerijos Florencijoje atspindi dvaro propagandinę akciją, pasinaudojus vadinamuoju lenkišku kostiumu kaip spaudimo instrumentu agitacijos, susijusios su minėta elekcija, dviejų žygių į Maskvą ir pergalės prie Chotino (1621) propagandos metais. Šis retorinis manevras pakartotinai buvo panaudotas ir prieš Vladislovo elekciją į Abiejų Tautų Respublikos sostą (1632). Straipsnio autorius sutelkia dėmesį į politines išrinktojo Maskvos kunigaikščio atvaizdo funkcijas, siekdamas rekonstruoti įvairių ikonografinių tipų adresatus ir ypač išryškindamas aiškių rytietiškų motyvų turinčio vietinio kostiumo pagrindu suformuotą atvaizdo tipą. Vladislovo Vazos, kaip titulinio Maskvos valdovo, valdžios laikais galima išskirti tris etapus, kurie pasižymi skirtingais vizualinės propagandos adresatais, priemonėmis bei tikslais. Analizuodamas plastinius šaltinius, laikinos (iškilmių) architektūros aprašus ar pagaliau Abiejų Tautų Respublikos perimtų Maskvos regalijų istoriją, autorius nušviečia šį reiškinį remdamasis plačiais šaltiniais, tarp jų ir panegirine literatūra, taip pat sudėtingu religiniu kontekstu. Aptariamų įvykių dramatizmo simboliu galima įvardyti faktą, kad caro Vladislovo pinigų kalyklos reikmėms buvo naudojamos aukso gijos net iš audinių, dengusių carų karstus, neišskiriant ir paties Ivano Rūsčiojo.Išlikęs baldakimas su Lenkijos, Lietuvos ir Švedijos bei Maskvos Kunigaikštystės herbais ar paveikslai, vaizduojantys Vasilijaus Šuiskio nusilenkimą valdovams Zigmantui ir Vladislovui Vazoms, liudija anuometines Abiejų Tautų Respublikos ir rusų valstybės unijos idėjas. Kaip tam tikras priedas prie tyrimo yra nagrinėjama akademinė istorinės tapybos raida nuo XVIII a. pabaigos iki XIX a. ir jos reikšmė. [Iš leidinio]Reikšminiai žodžiai: Vladislovas Vaza; Caras; Rinkimai; Portretas; Proginė architektūra; Vladislav IV Vasa; Tsar; Election; Portrait; Occasional architecture.

ENThe object of the present study is the iconography of the King of Poland and Lithuanian Grand Duke Vladislav IV Vasa (Vladislav Zigimontovych, 1595-1648), as the elected Grand Duke of Moscow (1610-1634). Vladislavs portrait in the Uffizi Gallery, painted before 1612, reflects the courts intention to seek publicity, employing the so-called Polish attire as a pressure tool in the propaganda campaign connected with the aforementioned election, in the year of the two marches to Moscow (1612, 1617) and the victory at Khotyn (1621). This rhetorical manoeuvre was repeated before the election of Vladislav for the seat of the Polish-Lithuanian Commonwealth in 1632. The study concentrates on the functions of the image of the elected Grand Duke of Moscow, aiming to define the profile of various iconographic types. The years of Vladislav Vasas reign as a titular Moscow ruler fall into three periods, differing in propaganda activities. Analysing visual sources, descriptions of temporary (ephemeral) architecture and the story of the Moscow regalia partly appropriated by the Polish- Lithuanian Commonwealth, the author describes the problem of Vladislavs tsarist iconography using a wide range of sources, including panegyric literature. The fact that Vladislavs mint used golden threads, taken from the mortcloths covering the coffins of tsars, including the coffin of Ivan the Terrible, serves as a symbol of the drama of these events. The surviving canopy with the coats of arms of Polish, Lithuanian, Swedish and Russian states, as well as representations of the Warsaw homage of Vasili Shuisky (1611) to Sigismund III and Zigimontovych Vasas confirm the ideas of unity of the Commonwealth and Russian state which were prevalent at that time. The present study is complemented with an overview of the historical paintings on the subject of the Polish- Lithuanian Vasas' Muscovite dream. [From the publication]

ISBN:
9786094470684
ISSN:
1392-0316
Related Publications:
Das Leben am Hof König Sigismunds III. von Polen / Walter Leitsch. Wien : Österreichische Akademie der Wissenschaften ; 2009. 4 t. (2861 p.).
Permalink:
https://www.lituanistika.lt/content/52461
Updated:
2018-12-17 13:31:57
Metrics:
Views: 33    Downloads: 8
Export: