Bažnyčia ir pilis XV amžiaus Trakų miestovaizdyje: bizantinės sienų tapybos ir bažnyčios architektūros interpretacija

Direct Link:
Collection:
Mokslo publikacijos / Scientific publications
Document Type:
Straipsnis / Article
Language:
Lietuvių kalba / Lithuanian
Title:
Bažnyčia ir pilis XV amžiaus Trakų miestovaizdyje: bizantinės sienų tapybos ir bažnyčios architektūros interpretacija
Alternative Title:
Church and the castle in the townscape of Trakai in the fifteenth century: an interpretation of Byzantine wall paintings and the church architecture
In the Journal:
Acta Academiae Artium Vilnensis [AAAV]. 2012, t. 65-66, p. 93-105. Lietuvos kultūros karališkasis dėmuo: įvaizdžiai, simboliai, reliktai
Summary / Abstract:

LTTrakų parapinės bažnyčios, įsteigtos 1409 m., liturginė ašis nukreipta pietų kryptimi, o interjerą puošė bizantinė sienų tapyba. Po 1497 m. rekonstrukcijos rytų kryptimi išplėstas šventorius ir pristatyta apsidė. Informacija apie bažnyčios architektūros pokyčius gauta iš ankstesnių tyrimų, nagrinėjusių sienų tapybos fragmentus, 2006-2011 m. vykdyto pastato ir šventoriaus tyrimo bei kitų rašytinių šaltinių. Straipsnyje analizuojami pokyčių motyvai, bažnyčios architektūra interpretuojama Trakų miestovaizdyje. Ypatingas dėmesys skiriamas vizualinei ir simbolinei bažnyčios bei salos pilies jungčiai. Šioje pilyje rezidavo didysis kunigaikštis Vytautas (1392-1430 m.), jis buvo ir parapinės bažnyčios fundatorius. Straipsnyje keliama hipotezė, kad pirmosios bažnyčios dydį ir orientaciją lėmė siekis matyti du pastatus vienoje vizualinėje ašyje. Be to, kažkada pilyje nutapyta vadinamoji donatorių scena, vaizduojanti klūpinčias figūras prie mažo pastato šlaitiniu stogu, buvo minėtos vizualinės jungties dalis ir skelbė valdovo nuopelnus krikščionybei, išryškino salos pilies, parapinės bažnyčios bei miesto jungtį.Tyrimo metu mėginama atsakyti į klausimą, kodėl XV a. pabaigoje ši sudėtinga jungtis buvo suardyta. Prie senųjų navų pristačius apsidę, bažnyčia tapo liturgiškai teisingu, bet topografiškai keistu pastatu: orientuota į rytus ir nepasiekiama iš vakarų pusės. Teigiama, kad pasukus liturginę ašį į rytus bažnyčia simboliškai „nusigręžė“ nuo kunigaikščių apleistos pilies, paverstos pirmiausia archyvu, vėliau kalėjimu. Be to, ypač didelę apsidės prasmę atskleidžia vėlesnė bažnyčios istorija: Trakų bažnyčia tapo ankstyviausiu piligrimystės centru Lietuvos Didžiojoje Kunigaikštystėje. Manoma, kad, menkstant Trakų statusui ir ūkinei reikšmei, bažnyčiai reikėjo naujų lankytojų. Tą pavyko padaryti įtvirtinant stebuklingojo Dievo Motinos atvaizdo, taip pat siejamo su Vytautu Didžiuoju, kultą. [versta iš angliškos santraukos]Reikšminiai žodžiai: Parapinė bažnyčia; Trakų salos pilis; Trakų miestas; Lietuvos Didžioji Kunigaikštystė (LDK; Grand Duchy of Lithuania; GDL); Vėlyvieji viduramžiai; Parish church; Trakai island castle; Trakai town; Late medieval ages; Murals.

ENFounded in 1409, the parish church of Trakai had its liturgical axis directed southwards and its interiors decorated with murals of Byzantine style. Sometime after 1497, a major reconstruction of the building was undertaken: the churchyard was expanded and a new apse attached to the eastern side. The knowledge regarding the transformations of the church's architecture has been gained from earlier research aimed at interpreting fragments of the wall paintings and evidence provided by investigations of the building and the churchyard, which were performed in 2006-2011 as well as various written sources. This inquiry searches for the motives of these changes and interprets them within the townscape of Trakai. Special attention is paid to the visual and symbolic relation of the church and the palace of the island castle, the favourite residence of Grand Duke Vytautas (r. 1392-1430) and the founder of the parish church. The article puts forward the hypothesis that the site and orientation of the first church were conditioned by the need to place the two buildings on the same visual axis. Moreover, the so-called donor scene, featuring two figures kneeling at the small structure with the gable roof that was once painted in the palace, was part of this visual connection and manifested the Christian deeds of the grand ducal couple, echoed by the view from the palace onto the town and its church.The research tries to solve the puzzle of why this sophisticated situation had to be changed at the very end of the fifteenth century. After the eastern apse was attached to the old naves, the church received a theologically correct, but topographically awkward position: oriented eastwards it was not accessible from the west. It is argued that the direction of the liturgical axis was changed to cut off the bond with the castle, which was first turned into an archive and later housed a prison. What is more, the causes of the building of the apse of nearly the same length as the nave are inferred from the consequences of this reconstruction: Trakai church became the earliest site of Catholic pilgrimage in the Grand Duchy of Lithuania. It is suggested that the shrinking political and economic potential of the town required new ways to attract churchgoers and this was made possible by the installation of the miracle working image of the Mother of God, which also carried legendary associations with Grand Duke Vytautas. [From the publication]

ISBN:
9786094470684
ISSN:
1392-0316
Related Publications:
Permalink:
https://www.lituanistika.lt/content/52454
Updated:
2022-01-17 13:31:53
Metrics:
Views: 77    Downloads: 37
Export: