LT[...] Tyrimo tikslas - išanalizuoti ir įvertinti objektyviuosius švietimo prieinamumo veiksnius. Tyrimo objektas - suaugusiųjų, siekiančių įgyti vidurinį išsilavinimą, švietimo prieinamumas objektyviuoju aspektu. Tyrimo metodologinį pagrindą sudarė socialiniuose moksluose susiformavusi kokybinių ir kiekybinių tyrimų samprata. Naudoti šie tyrimo metodai: mokslinės literatūros ir teisinės bazės analizė, žinybinės statistikos analizė, anketinė švietimo vartotojų apklausa, statistinė apklausos rezultatų analizė, pusiau straktūrizuotas interviu su švietimo organizatoriais ir jo duomenų analizė. Tyrimo rezultataiparodė, kad švietimo prieinamumas teisiniu aspektu yra pakankamas: teisės aktais yra įteisintas suaugusiųjų švietimo prieinamumo teikiamos galimybės ir teisinė bazė yra nuolat atnaujinama. Dauguma švietimo organizatorių ir vartotojų teritorinį švietimo prieinamumą vertino teigiamai. Jų manymu, mokinių kelionės išlaidų kompensavimas, mokinių vežiojimo organizavimas ir suaugusiųjų klasių atidarymas kaimo mokyklose švietimą padarytų dar prieinamesnį. Išryškėjo šios problemos: mokyklų išsidėstymas palankesnis miestuose gyvenantiems mokiniams; tik du trečdaliai mokinių mokosi pagal akredituotas suaugusiųjų vidurinio ugdymo programas.Suaugusiųjų švietimo prieinamumas informaciniu aspektu daugumos švietimo organizatorių buvo vertinamas teigiamai, o mažesnės dalies - kaip turintis trūkumų, siejamų su informacijos neišsamumu ir per menku informavimo formų panaudojimu. Švietimo vartotojų vertinimu, mažiau prieinama yra informacija apie mokytojus, jų kvalifikaciją ir numatomus renginius, o mokyklų interneto svetainių trūkumas - neaktuali ir laiku neatnaujinama informacija. Dauguma švietimo organizatorių ir švietimo vartotojų suaugusiųjų švietimo prieinamumą mokymosi būdų bei formų pasirinkimo aspektu vertino teigiamai dėl galimybės pasirinkti vieną iš kelių mokymosi organizavimo būdų, mažesnė dalis vertino iš dalies teigiamai dėl nepakankamai plataus mokymosi būdų ir formų pasirinkimo spektro ir neįgyvendinto nuotolinio mokymosi būdo. Išryškėjo šios problemos: dalis mokyklų neįgyvendina kai kurių mokomųjų dalykų programų, mokyklose nėra skiriama pakankamai dėmesio mokinių individualiems ugdymo planams sudaryti, vis daugiau suaugusiųjų orientuojasi į minimalius dalykų programų rinkinius. Švietimo organizatoriai suaugusiųjų švietimo prieinamumą psichologinės, specialiosios, socialinės pagalbos teikimo aspektu vertino kaip nepakankamą dėl neįsteigtų pagalbą teikiančių specialistų etatų. Daugiau nei pusėje suaugusiųjų mokyklų ši pagalba yra neprieinama. Dauguma švietimo organizatorių suaugusiųjų švietimo prieinamumą pedagogų kvalifikacijos aspektu vertino iš esmės teigiamai. Tie suaugusiųjų klasių mokiniai, kurie mokosi jaunimui skirtose gimnazijose arba kartu su jaunimo mokyklos mokiniais, turi daugiau galimybių gauti aukštesnės kvalifikacinės kategorijos mokytojų teikiamas ugdymo paslaugas.[...]. [Iš leidinio]Reikšminiai žodžiai: Suaugusiųjų švietimas; Švietimo prieinamumas; Objektyvieji švietimo prieinamumo veiksniai; Adult education; Accessibility of education; Objective factors of the accessibility of education.
ENArticle presents an objective definition of the accessibility of education as well as the factors characterizing such accessibility. Additionally, by analyzing the results regarding the opinions of education planners and consumers, the article evaluates the accessibility of education. The article also investigates the accessibility of education by considering territorial, information aspects, methods and form of education, various options and tendencies of education programs, the qualification of teachers, education assistance and the conditions of education. The article helps to better understand the situation of adult education not only in the country, but in particular municipalities and to improve the education process. [From the publication]