Avalynė Vilniaus Bernardinų bažnyčios freskose

Direct Link:
Collection:
Mokslo publikacijos / Scientific publications
Document Type:
Straipsnis / Article
Language:
Lietuvių kalba / Lithuanian
Title:
Avalynė Vilniaus Bernardinų bažnyčios freskose
Alternative Title:
Shoes in the wall-paintings at the Vilnius Bernardine church
In the Journal:
Archaeologia Lituana. 2012, t. 13, p. 151-161
Summary / Abstract:

LTVilniaus Šv. Pranciškaus ir Šv. Bernardino (Bernardinų) bažnyčios interjero šiaurinės sienos siužetinė tapyba yra ypač vertingas ir vienintelis palyginti gerai išlikusios gotikinės sienų tapybos pavyzdys Lietuvoje. Manoma, kad Bernardinų bažnyčios interjeras buvo ištapytas ją rekonstravus XVI a. pradžioje, po 1513 m., bet ne vėliau kaip 1521 m. (Janonienė, 2010, p. 82). Bendra tapybos stilistika ir surasti ikonografiniai šaltiniai atskleidė stiprią vokiečių grafikos įtaką. Nors nemažai atskirų figūrų neabejotinai „perkelta“ iš vokiečių pranciškonų observantų vienuolio t. Stepono Fridolino sudarytos, o Antono Kobergerio 1491 m. Niurnberge išleistos iliustruotos „maldų ir pamokymų“ knygos, Bernardinų bažnyčios dekoro programa yra savita. Ji sudaryta atsižvelgiant į konkrečias istorines ordino veiklos Lietuvos Didžiojoje Kunigaikštystėje (LDK) sąlygas ir to meto religinio gyvenimo aktualijas. [...] Visi freskos siužetai yra identifikuoti, ištirti ir išsamiai interpretuoti Rūtos Janonienės darbuose (Janonienė, 2001, p. 3–10; Janonienė, 2010). Šios freskos liekanos buvo restauruotos 2011 m. Jos tapo prieinamos visuomenei ir plačiam vaizduojamojo meno mylėtojų ir tyrėjų ratui. Publikacijos tikslas – aptarti šioje siužetinėje freskoje pavaizduotą avalynę XVI a. pirmosios pusės skirtingų visuomenės socialinių sluoksnių kontekste ir ją palyginti su aptariamo laikotarpio Vilniuje surastais ir publikuotais archeologiniais radiniais, Europos analogais, ikonografine medžiaga. [Iš straipsnio, p. 151]Reikšminiai žodžiai: Archeologija; Auliukinis; Batai; Batai praplatinta priekine dalimi; Batelis; Freskos; Gotika; Klepės; 16 amžius; Pušnys; Socialiniai sluoksniai; Tapyba; Vilniaus Bernardinų bažnyčia; 16 amžius; 16 cent.; Ankle shoe; Archaeology; Gothic; High boots; Lithuanian XVI c. history; Low shoe; Mules; Painting; Shoes; Shoes with widened toe part; Social strata; Vilnius Bernardine Church; Wall-paintings.

ENThe interior wall-painting on the northern wall at the Vilnius St. Franciscus and St. Bernardine Church (Bernardine Church) is very valuable and is the only example of a well preserved subject-painting of the Gothic period in Lithuania. The interior of the Bernardine Church is considered to have been painted after the reconstruction early in the 16th century (not later than 1521). Its common stylistics is highly influenced by the German graphics. Without any doubt, a lot of figures have been transferred from the illustrated book “Prayers and Morals” composed by Stephan Fridolino, an Observant German Franciscan priest. The book was published in 1491 by Anton Koberger in Nuremberg. Nevertheless, the decoration program on the wall of the Bernardine Church is specific. The purpose of this study was to discuss and identify the shoes that are painted in this wall-painting in the context of the different social strata of first half of the 16th century, and to compare these painted shoes with the Vilnius archaeological finds and other analogues in Europe. [Extract, p. 160-161]

ISSN:
1392-6748
Related Publications:
Permalink:
https://www.lituanistika.lt/content/52262
Updated:
2020-09-08 14:01:01
Metrics:
Views: 67    Downloads: 21
Export: