LTStraipsnyje aptariama Adomo Brako (1886-1952), vienintelio profesionalaus Klaipėdos krašto dailininko lietuvininko, kūryba. Meilė savam kraštui, jo istorijai, kovos už lietuvybę idėja, dailininko kūriniuose išreikšta emocionalia forma, darė didelį poveikį amžininkams. A. Brako dailės palikimą sudaro knygų grafika, piešiniai, ženklu, emblemų, plakatų projektai, atvirukai, aliejinės tapybos paveikslai, architektūriniai ir memorialiniai projektai. Reikšmingiausi darbai nuveikti knygų grafikos srityje. Dailininko kūryboje, kuri apima 1908-1952 m., skiriami du laikotarpiai. Juos nulėmė ne tik natūrali kūrybos raida, bet istorinė ir politinė realybė. A. Brako kūriniai išblaškyti po visą pasaulį: nuo Sibiro iki Jungtinių Amerikos Valstijų, daugelis jų prarasti. Originalūs A. Brako darbai saugomi Lietuvos literatūros ir meno archyve Vilniuje. Tėvo kūrinių turi sūnus Ramūnas Brokas (g. 1923), gyvenantis Niujorke, jų yra Nacionaliniame Mikalojaus Konstantino Čiurlionio dailės muziejuje Kaune, Mažosios Lietuvos istorijos muziejuje Klaipėdoje, privačiose kolekcijose. [Iš leidinio]Reikšminiai žodžiai: Adomas Brakas; Architektūros projektai; Grafika; Mažoji Lietuva; Tremtis; XX a. pirmosios pusės lietuvių dailė; Adomas Brakas; Architectural projects; Deportation; Graphic art; Lithuanian art of the 1st half of the 20th century.
ENArticle reviews art works of Adomas Brakas (1886-1952) the only professional Lithuanian artist in Klaipėda region. The fine art was one of the many various cultural and social occupations of A. Brakas. The love for his native land, to its history, the idea of fight for Lithuanian national identity was emotionally expressed in his creation and strongly influenced contemporary people. Creative legacy of A. Brakas consist of book graphics, drawings, postcards, paintings in oils, project of emblems, poster graphics and architectural, memorial projects too. The most significant works were done in book illustrating graphics. There are two creative periods, which were informed not only by natural development of his art works, but historical and political situation. First period started about 1908, when A. Brakas illustrated Vydūnas play "Homeland" („Tėviškė") and it ended about 1941, when artist was arrested and exiled to Altai region. At that time A. Brakas developed his uniquely, individual style and created the most important art works. The second period lasted from 1941 to 1952, it took the decade of exile and confinement.At that time A. Brakas created small drawings, mostly portraits and landscapes. Many works of A. Brakas were lost, some were dispersed all over the world from Siberia to USA. The original pictures of A. Brakas were brought to Lithuania by his son Tautvydas Brakas (1919-1990), and stored in Lithuanian literature and art archive in Vilnius. Some pictures are in A. Brakas younger son Ramūnas Brakas (1923) collection in New York, some are in National Mikalojus Konstantinas Čiurlionis art museum in Kaunas and in History museum of Lithuania Minor in Klaipėda. [From the publication]