LTStraipsnyje tęsiami Apšvietos epochos libertinizmo fenomeno Lietuvoje tyrimai. Aptariamas ankstesniame straipsnyje (Logos, Nr. 74, 2013) pristatytas Holbacho vertimas į lenkų kalbą, aptariamas rankraščio kontekstas, hipotetiškai atskleidžiantis libertiniškojo pasaulėvaizdžio skerspjūvį. Pagrindiniai šio pasaulėvaizdžio bruožai – eudaimonizmas, utilitarizmas, natūralizmas, stoicizmo etika. XVIII a. pabaigoje Lietuvos bajoriškoji visuomenės pasaulėžiūra pasiekė daugiapolės įtampos kulminaciją. Holbacho vertimai reprezentuoja radikaliausius, ateistinius Apšvietos epochos Lietuvoje turinius. [Iš leidinio]Reikšminiai žodžiai: Apšvieta Lietuvoje; Ateizmas; D'Holbachas; Deizmas; Holbachas, Paulas Henri Dietrichas; Libertinizmas; Teizmas; Tradicionalizmas; Age of Enlightenment in Lithuania; Atheism; D'Holbach; Deism; Holbach,Paul Henri Dietrich; Libertinism; Theism; Traditionalism.
ENThis continuation of the study begun in "Logos", No 74, analyzes the phenomenon of libertinism in Lithuania at the end of the XVIIIth century. First to be considered is the manuscript copy of the work of d’Holbach and other related archive documents that frame this text. The characteristic features of libertine worldview are discerned: eudemonism, utilitarianism, naturalism, and stoicism. This conclusion suggests that at the end of the XVIIIth century the worldview of Lithuanian gentry culminated in a tension between confronting standpoints. In this confrontation the translations of the texts of d’Holbach represent the most radical, that is, the atheist theoretical content of Lithuanian Catholic Enlightenment. [From the publication]