LTPranešime „Vydūnas Lipės krašto bažnyčioje“ autorius pristato savo asmeninį Vydūno atradimo kelią, aprašo, kokių žygių ėmėsi, kad mąstytojo atminimas būtų pagerbtas Detmolde. Pastebima, kad nors vienas žymiausių 20 amžiaus lietuvių kūrėjų, gyvenęs Detmoldo mieste, priklausė Lipės krašto bažnyčiai, todėl, autoriaus manymu, buvo nusipelnęs bent jau atminimo lentos, tačiau Lipės gyventojai ir jos valdžia visam tam buvo abejingi, nes apie Vydūną nieko nežinojo. Aprašomos autoriaus pastangos rasti deramą vietą Vydūno atminimui įamžinti ir sunkumai, su kuriais jis susidūrė. Pasakojama, kokį įspūdį padarė perskaitytos Vydūno knygos, atskleidžiami Lipės krašto gyventojų politiniai prioritetai, kurie galėjo pagelbėti ar pakenkti autoriaus tikslui pagerbti Vydūną. Nagrinėjamos Lipės krašto gyventojų nuotaikos po Antrojo pasaulinio karo, jų demografinė, socialinė, tautinė sudėtis, akcentuojant visų šitų faktorių daugiasluoksniškumą kaip trukdį pasiekti savo tikslą. Pažymima, kad užmarštis - dažna iš mažų tautų kilusių žymių žmonių lemtis. Todėl praėjus 60 metų po Vydūno mirties atidengtą atminimo lentą, įtvirtintą namo Detmolde, kuriame po Antrojo pasaulinio karo gyveno Vydūnas, nišoje, autorius laiko ir pagarbos ženklo Vydūnui atidavimu, ir savo didelių pastangų vaisiumi. Taip pat pabrėžiama, kad namas, kuriame atidengta atminimo lenta, dabartinis bendrabutis, yra labai derama vieta, atitinkanti Vydūno pasaulėžiūrą ir humanizmą: jame gyvena jauni studentai iš įvairių kraštų, dažnai muzikuojama, vyksta meniniai renginiai, taip tarsi netiesiogiai išaukštinant Vydūno dvasią.Reikšminiai žodžiai: Asmenybė; Atminimas; Atminimo lenta; Emigracija; Filosofija; Kultūrinis palikimas; Paminklai; Pasitraukimas; Prūsijos Lietuva; Vokietija (Germany); Vydūnas, Lipes kraštas, bažnyčia; Cultural heritage; Emigration; Forced emigration; Germany; Lithuania; Memorial plaque; Memorials; Memory; Personality; Philosophy; Prussian Lithuania; Vydūnas, Land Lippe, Church.
ENIn the report "Vydūnas Lipės krašto bažnyčioje" ("Vydūnas in the church of Lippe") the author presents his individual path of finding Vydūnas and his campaigns to have the thinker's memory honoured in Detmold. Even though one of the most famous Lithuanian creators of the 20th century lived in the city of Detmold and belonged to the church of Lippe, and therefore, according to the author, deserved at least a memorial board, the residents of Lippe and its government were apathetic, as they did not know anything about Vydūnas. The author describes his efforts to find a suitable place for Vydūnas' memorial and difficulties which he faced in the process. He describes his impressions from reading Vydūnas' books, reveals the political priorities of Lippe residents, who did not help or undermine the author's goal to honour Vydūnas. The moods of Lippe residents after World War II are described, as well as their demographic, social and national composition, the complexities of which are cited as a hindrance to the author's goal. Forgetting is a common fate of great people who come from small nations. 60 years after Vydūnas' death, a memorial board was unveiled in a recess of the house in which Vydūnas lived after World War II. The author considers this to be a sign of honour towards Vydūnas and the fruit of the author's great efforts. The house, now a dormitory, is a very fitting place for the memorial board, as it matches the worldview and humanism of Vydūnas. Young students from different countries live there, it holds live music and art events, thus almost indirectly celebrating the spirit of Vydūnas.