LTStraipsnyje analizuojamas Vydūno koncepcijos ryšys su vokiečių mistikais. Atskleidžiama vokiečių mistikos istorija, pagrindiniai jos atstovai ir idėjiniai principai. Pažymima, kad visi mistikai buvo stiprios ir psichologiškai brandžios asmenybės, pasitikėjusios savo intuicija, ignoravusios galimus nesutarimus su oficialiąja doktrina. Vydūno koncepcija lyginama su Mokytojo Ekcharto, J. Böhme‘s, Angelo Sileziečio, Rozenkreicerių ordino, vokiečių teosofų idėjomis. Pabrėžiama, kad Vydūno kelią į misticizmą lėmė ir jo rimtos sveikatos problemos, todėl jis didelį dėmesį savo kūryboje skyrė sąmoningumo, sveikatos klausimams, gyvenimo ir mirties fenomenui. Atskleidžiama, kad Vydūnas ir vokiečių mistikai žmogaus autentišką būtį laiko pagrindine dvasinės, o taip pat ir fizinės, sveikatos bei tobulėjimo sąlyga. Konstatuojama, kad daugelį vokiečių mistikų ir teosofų idėjų Vydūnas publikavo savo leistame laikraštyje „Šaltinis“. Pažymima, kad teosofija, laikydama visas pasaulio religijas lygiavertėmis ir neteikdama prioriteto nė vienai jų, buvo stimulas Vydūnui atsigręžti į senąją lietuvių religiją, ir tos idėjos atsispindėjo jo draminėje trilogijoje „Amžinoji ugnis“. Konstatuojama, kad vokiečių teosofų idėjos buvo itin artimos Vydūnui dėl bandymo sintezuoti filosofiją, religiją ir mokslą. Reziumuojama, kad Vydūnas iš esmės pritarė vokiečių mistikų idėjoms, vienintelį skirtumą autorė įžvelgia tame, kad Vydūnas į savo mistinių vizijų regos lauką įtraukė ir tautą, jos istorinę atmintį, kalbą, kultūrą laikydamas individo tapatybės dalimi ir individo dvasinio augimo būtina sąlyga.Reikšminiai žodžiai: Filosofija; Induizmas; Kultūra; Misticizmas Vydūno filosofijoje, vokiškoji misticizmo tradicija, religinės patirtys, mistika; Vokiečių mistika; Vydūnas (Wilhelm Storost; Vilhelmas Storostas, Storosta); Culture; German Mystique; Lithuania Hinduism; Mysticism in Vydūnas philosophy, German tradition of mysticism, religious experience, mystic; Philosophy; Vydunas.
ENThe article analyses the relationship between Vydūnas and the German mystics. The history of German mysticism, its proponents and ideational principles are outlined. The mystics were strong and psychologically mature, trusting their intuition despite possible conflicts with the official doctrine. Vydūnas' ideas are compared to those of teacher Eckhart, J. Böhme, Angelus Silesius, Rosicrucian Order and German theosophists. Vydūnas' path to mysticism was influenced by serious health problems, therefore in his creative ventures he focused on consciousness, health and the phenomenon of life and death. Vydūnas and the German mystics alike considered authentic being to be the main condition for spiritual and physical health and development. Vydūnas published many ideas of German mystics and theosophists in his newspaper "Šaltinis" ("Stream"). Since theosophy equally regarded all religions and did not prioritize a single one, this pushed Vydūnas to turn back to the old Lithuanian faith, and its ideas reflected in the trilogy "Amžinoji ugnis" ("An Eternal Fire"). Ideas of German theosophy were very attractive to Vydūnas because of their attempt to synthesize philosophy, religion and science. The article summarizes that Vydūnas fundamentally agreed with the German mystics' ideas, although the author points out one difference – in the field of his mystical visions Vydūnas included the nation. He considered its history, language and culture to be a part of individual identity and a vital condition for spiritual growth.