LTStraipsnyje, taikant lyginamąjį tyrimų metodą, pirmą kartą gretinamas dviejų lietuvių menininkių, kūrusių abipus geležinės uždangos, Elenos Urbaitytės-Urbaitis (1922-2006 ) ir Kazimieros Zimblytės (Kazės) (1933-1999) rašytinis ir kūrybinis palikimas. Dėmesys sutelkiamas į menininkių pasirinkimus – kūrybinius ieškojimus, vykusius skirtingose geopolitinėse sistemose: socializmo, politiškai reglamentuotos planinės ekonomikos (LTSR / Kazimiera Zimblytė) ir kapitalizmo, demokratinių rinkos santykių (Amerika, Niujorkas / Elena Urbaitytė-Urbaitis) aplinkoje. Analizuojant ir lyginant dviejų autorių kūrybą, straipsnyje pagrindinis dėmesys skiriamas: menininkių patirtoms politinės emigracijos ir okupacijos traumoms bei jų poveikiui kūrybai; kūrybinių ieškojimų skirtumams abiejose geležinės uždangos pusėse – atsivėrimui (Urbaitytė-Urbaitis) ir atsiribojimui (Zimblytė); kūrybos sklaidos savitumams abipus geležinės uždangos. [versta iš angliškos santraukos]Reikšminiai žodžiai: Pasirinkimas; Geležinė uždanga; Okupacijos ir emigracijos traumos; Atsivėrimas; Atsiribojimas; Choices; Iron curtain; Traumas of occupation and emigration.
ENIn this article, which employs a comparative research method, the creative output of two Lithuanian women artists working on both sides of the iron curtain, the work of Elena Urbaitytė-Urbaitis (1922-2006) and Kazimiera Zimblytė (Kazė) (1933-1999) is juxtaposed for the first time. Attention is drawn to the choices made by artists - to creative searches that happened in the different geopolitical systems: in socialism, the politically controlled planned economy (Lithuania, USSR/Kazimiera Zimblytė) and capitalism, democratic market economy (New York, USA/ Elena Urbaitytė-Urbaitis). Examining and comparing the work of the two authors, the article concentrates on: the trauma of political emigration and occupation, endured by artists and how it influenced their work; the distinction between developing creative choices on both sides of the iron curtain - opening up (Urbaitytė-Urbaitis) and distancing (Zimblytė); the distinctions of publicity of creative work on both side of the iron curtain. [From the publication]