LTStraipsniu siekiama pristatyti menkai žinomą Vilniaus skulptorę Leoną Szczepanowicz (1887-1939), papildyti menininkės biografiją naujais faktais ir, remiantis sukaupta medžiaga, apžvelgti kūrybinį kelią bei nubrėžti tolesnių menininkės kūrybos tyrimų gaires. Lietuvoje menininkės kūrinių nėra išlikę. Bene didžiausią jos medžio skulptūrų kolekciją saugo Varšuvos nacionalinis muziejus. Apie skulptorę daugiausia liudija negausi ano meto universiteto archyvų medžiaga, tarpukario spauda, skurdžiai iliustruoti parodų katalogai. Įvairialypės meno studijos (dailės skyrius prie Adriano Baranieckio Aukštųjų moterų kursų, Maskvos tapybos, skulptūros ir architektūros mokykla, Anos Golubkinos privačios skulptūros dirbtuvės, Stroganovo techninio piešimo klasė) suformavo originalią ir išskirtinę menininkę, kuri ištikimai ėjo savo pasirinktu keliu. Gyvenant Vilniuje išryškėjo jos polinkis kurti mažųjų formų skulptūrą iš medžio, gipso bei molio. Jos skulptūros pasižymi siužetiškumu, individualia stilizacija. Ryškiai išsiskyrė kompozicijos alegorinėmis ir pasakų temomis. Dailininkė eksponavo savo darbus Vilniaus dailininkų draugijos parodoje ir buvo vienintelė moteris skulptorė. [versta iš angliškos santraukos]Reikšminiai žodžiai: Leona Szczepanowicz; Tarpukario Vilnius; Stepono Batoro universitetas (Stephen Báthory University in Vilnius); Vilniaus dailininkų draugija; Leona Szczepanowicz; Sculpture of interwar Vilnius; Arts Faculty of Stefan Batory University; Vilnius Artists Society.
ENArticle introduces the little-known Vilnius sculptress Leona Szczepanowicz (1887-1939), supplies new facts for her biography, reviews her creative path and outlines benchmarks for further research of her work. There are no works by this artist left in Lithuania. Possibly the biggest collection of Szczepanowicz wood sculptures is held at the National Warsaw Museum. The information about her comes from sparse archive material, interwar press and poorly illustrated exhibition catalogues. The taking of versatile art studies (art department of Adrian Baraniecki Higher Courses for women, Moscow Painting, Sculpture and Architecture school, the private sculpture study of Ana Golubkina, and Stroganovs technical drawing class) nurtured an original and distinctive artistic personality who faithfully followed her own chosen path. While residing in Vilnius, Szczepanowicz used wood, plaster and clay to create small-scale sculptures. Her sculptures are noted for a vivid narrative subject and strong style. The sculptress enjoyed creating compositions on allegoric and fairy tale themes. She exhibited her work at the exhibitions of Vilnius Artists Society (Polish Wilenskie Towarzystwo Artystow Plastykow) and was the only woman among her contemporaries' sculptors of Vilnius. [From the publication]