Reverse mentoring as facilitating factor for the development of a beginning teacher's self-authorship process

Direct Link:
Collection:
Mokslo publikacijos / Scientific publications
Document Type:
Straipsnis / Article
Language:
Anglų kalba / English
Title:
Reverse mentoring as facilitating factor for the development of a beginning teacher's self-authorship process
Alternative Title:
Pradedančiųjų mokytojų savikūros procesą skatinantis veiksnys - reversinė mentorystė
In the Journal:
Socialiniai mokslai. 2013, Nr. 3 (81), p. 73-84
Summary / Abstract:

LTSavikūros gebėjimai yra būtina savybė pradedantiesiems mokytojams, kuria jie gali pasinaudoti susidurdami su sunkumais studijuodami, namuose, darbe. Tokie gebėjimai leidžia būti iniciatyviam, vadovautis savo vizijomis, būti atsakingam, kurti santykius su kitais žmonėmis (Kegan, 1994). Remiantis šiuolaikine ugdymo paradigma, akcentuojančia studentocentrinį požiūrį, pastebima, kad tradiciniai mentoriaus ir globotinio santykiai yra kliūtis formuotis globotinio savivaldaus mokymosi kompetencijoms (Strazdienė, 2009). Be kitų mentoriaus gebėjimų ir kompetencijų, yra aktualu analizuoti santykinai naują mentorystės aspektą – reversinę mentorystę (Clutterbuck, 2011). Reversinė mentorystė atitinka šiuolaikinę ugdymo paradigmą, nes akcentuoja globotinio patirties reikšmę mentoriaus tobulėjimui. Tik atsižvelgdamas į globotinio patirtį, mentorius išsaugo ryšį su organizacijos aplinka ir kartu su visu personalu. Abipusis ryšys padeda mentoriui pačiam tobulėti, suvokti, kokių gebėjimų poreikio jis nepastebėjo ar net nedrįso pripažinti jų neturįs (Clutterbuck, 2011). Savikūra (angl. Self-Authorship) yra asmenybės augimo procesas, kuris veda į viso gyvenimo kūrimą (Kegan, 1994, 2005; Baxter Magolda, 2004, 2008, 2010; Pizzolato, 2003, 2007). Savikūros teorija grindžiama raidos koncepcija, akcentuojančia, kad žmonės nuolat tobulėja. Šis vystymasis apima besikeičiančius minčių, jausmų ir ryšių tarp pažintinių, savęs suvokimo ir santykių su kitais dimensijų organizavimo būdus. Jei jaunuolis analizuos save, vertins, klaus ir klausysis kitų nuomonės apie save, visa tai padės jam geriau save pažinti, įvertinti ir pagalvoti, užduoti sau esminius klausimus „kas aš esu?“, „kaip aš žinau?“ ir „kaip aš noriu kurti santykius su kitais?“ (Baxter Magolda, 2010). Savikūra tyrinėjama kaip gebėjimas, kuris padeda suaugusiems žmonėms kovoti su iššūkiais gyvenime (Baxter Magolda, 2008).Straipsnyje pristatomo tyrimo duomenų rinkimo metodai – mokslinės literatūros analizė, apklausa raštu. Duomenų apdorojimo metodas – kokybinė turinio analizė. Tyrimo imtis ekspertinė, kriterinė. Straipsnyje išryškintos tarpusavyje prasminiais ryšiais susijusios sąvokos: mentorystė, reversinė mentorystė ir savikūra. Reversinė mentorystė yra suprantama kaip naujas būdas skatinti mokymąsi ir palengvinti kartų santykius. Reversinei mentorystei būdingos šios charakteristikos : skirtingas partnerių statusas, žinių pasidalijimas su globotiniu, mentorių profesinių ir vadovavimo įgūdžių tobulinimas, įsipareigojimas bendram paramos tikslui ir abipusio mokymosi rezultatams. Šios charakteristikos tyrime siejamos su trimis savikūros dimensijomis: kognityvine, kuri padeda asmeniui atsakyti į klausimą: „kaip aš žinau“, vidine-asmenine (vidinė, kur asmuo randa atsakymą į klausimą: „kas aš esu“) ir tarpasmenine, kai asmuo save gerai suvokia ir žino: „kaip jis nori konstruoti (kurti) santykius su kitais“ ir geba tai atlikti (Baxter Magolda, 2010). [...] Tyrimo dalyviai - pradedantieji mokytojai - nepateikė spontaniškų teiginių apie dimensiją „mentoriaus lyderystės plėtra“, „organizacijos pažinimas", „mentorių socialinio kapitalo organizacijoje plėtra“. [Iš leidinio]Reikšminiai žodžiai: Reversinė mentorystė; Mentorius; Mokytojas; Savikūra; Mokytojų rengimas; Beginning teacher; Mentor; Teacher-mentor; Mentee; Reverse mentoring.

ENArticle deals with the concept of mentorship which may be enhanced with the idea of reverse mentoring, directed towards the self-authorship process of a beginning teacher. The research findings demonstrate that the mentees in reverse mentoring process have learned to confront their own prejudice about mentor experience priority and challenge senior persons’ attitudes, have become open in real learning environment, developed a dialogue with their mentor and got more self-reliant in their pedagogical solutions. [From the publication]

DOI:
10.5755/j01.ss.81.3.5791
ISSN:
1392-0758
Related Publications:
Permalink:
https://www.lituanistika.lt/content/51621
Updated:
2021-02-10 17:35:38
Metrics:
Views: 53    Downloads: 4
Export: