LTMūsų dienomis vartotojai vis labiau domisi sąlygomis, kuriomis produktai buvo pagaminti besivystančiose šalyse. Pabrėžiamas etiškas ir socialiai atsakingas vartojimas. Straipsnio tikslas yra ištirti socialinių vertybių įtaką vartojimo sprendimams Lietuvoje. Vartotojai gali išreikšti savo požiūrį į socialinę atsakomybę pirkdami produktus dėl jų teigiamų savybių arba boikotuodami produktus dėl jų neigiamų savybių. Socialiai atsakingas vartojimas yra labiau susijęs su etika, etiniai ir moraliniai veiksniai įtakoja vartotojų pasirinkimą. Kaina, kokybė, patogumas ir prekės ženklas vis dar yra svarbiausi veiksniai, įtakojantys vartojimo sprendimus. Nors vartotojų požiūris į socialiai atsakingą vartojimą tapo labiau teigiamas, šis požiūris dažnai neatspindi realaus elgesio ir vartotojai toliau perka prekes dėl asmeninių, o ne socialinių priežasčių. Dauguma respondentų save vadina socialiai atsakingais vartotojais, bet priimdami vartojimo sprendimus jie retai atsižvelgia į socialiai atsakingą verslo pusę. Šis neatitikimas gaunamas dėl informacijos trūkumo, pasitikėjimo socialiai atsakingo verslo praktika, aukštesnių kainų. Lietuvoje socialiai atsakingais vartotojais laikomi vartotojai, kurie renkasi aplinkai palankius produktus. Socialiai atsakingo Lietuvos vartotojo demografinė charakteristika (iki 30 metų): lytis nedaro įtakos vartojimui; pajamos ir išsilavinimo lygis nedaro įtakos socialiai atsakingam vartojimui.Reikšminiai žodžiai: Įmonių socialinė atsakomybė; Socialinės vertybės; Vartotojų socialinė atsakomybė; Corporate social responsibility; Social values; Consumer social responsibility.
ENNowadays, consumers are more interested in the conditions under which products have been manufactured in developing countries. Ethical and socially responsible consumption are emphasized. In this context, socially responsible consumption is more concerned with the ethics of care, ethical and moral principles and social factors influence on consumer choice. In scientific literature, there has been increased interest on socially responsible consumption issue and how ethical principles can influence consumer decision making. It must be emphasized, that only potential consumer response to particular areas of CSR was analyzed. The opportunity for companies to identify and act upon complex consumer buying choices that balance personal and ethical consumerism circumstances has almost not been investigated. Socially responsible consumption and social values influence on the consumer's decision making has not been analyzed in Lithuania. The link between corporate social responsibility and consumer social responsibility is defined in this research paper. According to the quantitative survey, there are identified key factors influencing purchasing decision. The results show that organizations need to consider the influence of consumer social responsibility associated with their products and services in the development of CSR strategies. There are also identified which factors determine discrepancy between consumer attitudes and actual behaviour in consumption decision - making. [From the publication]