LTČiurlionio lietuvių liaudies dainų išdailos - santykinai mažiau tirta ir vertinta didaktinės paskirties ir ryškaus visuomeninio turinio kompozitoriaus kūrybos dalis. Verčiamas atgimstančio lietuvių tautinio sąjūdžio visuomeninių ir kultūrinių reikmių, įsiterpęs j XIX a. antrojoje pusėje prasidėjusią liaudies dainų harmonizavimo tradiciją, Čiurlionis sukuria per 60 kūrinių įvairios sudėties chorams ir apie 40 fortepijonui, juose pateikia dešimtis originalių liaudies ir profesinės muzikos dermės būdų, pralenkusių savo laiką. Straipsnyje aptariami kompoziciniai liaudies muzikos išdailų aspektai, jų konceptualių idėjų raida. Tyrimo metodu pasirinkta muzikos kūrinių analizė ir lyginimas. Tyrimas atskleidža, kad Čiurlionio lietuvių liaudies dainų išdailos greta istorinės ir didaktinės svarbos yra ne tik naujas Lietuvoje, bet atskirais atvejais analogų neturintis ir tuometinėje Europos muzikinėje kultūroje liaudies muzikos ir modernių kompozicinių technikų dermės žodis. [Iš leidinio]Reikšminiai žodžiai: Mikalojus Konstantinas Čiurlionis; Lietuvių liaudies dainos; Harmonizuotos dainos; Lietuvių liaudies muzika; Lietuvių profesinė muzika; Originality of Čiurlionis' music; Harmonized Lithuanian folk songs; Harmonized folk songs; Lithuanian traditional music; Lithuanian professional music.
ENLithuanian songs harmonized by Čiurlionis is a relatively less researched and assessed part of the composer's creative work of social and didactic content. Influenced by the social and cultural needs of the Lithuanian national movement, Čiurlionis joined long lasting tradition of Lithuanian song harmonization that started in the middle of the 19th century. He created over sixty works for choir and about forty for piano, where he demonstrated scores of various ways of convergence between folk music and modern compositional techniques some of which were new to that time. The compositional aspects of the harmonized songs and development of conceptual ideas have been considered in the research. The music analysis and comparison of tunes served as a methodological basis. The research revealed that Lithuanian folk songs harmonized by Čiurlionis besides their historical and didactic significance are not only a new word of traditional music synthesis with modern compositional techniques in Lithuanian culture but sometimes also have no analogues in European musical culture. [From the publication]