LT1890 m. Varšuvos muzikos institute Čiurlionis ugdė savo - pianisto ir kompozitoriaus - gebėjimus. Tie metai buvo svarbūs ne tik jam, bet ir vietinei muzikos kultūrai. Studentai dalyvaudavo dėstytojų, aktyvių kompozitorių, kritikų ir muzikinio gyvenimo organizatorių rengiamuose disputuose apie muzikos modernizmą. Kai kurie jų buvo įsitraukę ir j nelegalią politinę veiklą. Nors nėra tiesioginių šaltinių, kokia buvo Čiurlionio studento, besimokančio skambinti fortepijonu, ar pedagogo veikla Varšuvos muzikos institute 1898-1899 m., galime hipotetiškai atkurti tais laikais mokykloje ir Varšuvoje vyravusios atmosferos įtaką, lygindami Čiurlionio interesus su visuomenės debatais apie meną ir politiką. Toks lyginimas ir yra šio straipsnio tikslas. [Iš leidinio]Reikšminiai žodžiai: Konservatorija; Lenkijos muzikinė kultūra; Lenkijos-Rusijos koegzistencija; Mikalojus Konstantinas Čiurlionis; Conservatories; Polish musical culture; Polish-Russian coexistence; Mikalojus Konstantinas Čiurlionis.
ENČiurlionis developed his piano and compositional skills at the Warsaw Musical Institute in the 1890s, which were very important for local musical culture. The students of the institute took part in the dispute concerning musical modernism initiated by their professors who were active as composers, critics and organizers of musical life. Some students were also deeply engaged in illegal political activities, as most Warsaw students ofthat time. Although we do not have any direct sources that deal with Čiurlionis' stay at the Warsaw Musical Institute as a student and pedagogue of piano playing (1898 and 1899), we can hypothetical^ reconstruct the influence of the atmosphere prevailing at the school and generally in Warsaw of that time when we compare the interests of Čiurlionis with the mainstream of public discourse on art and politics. Such comparison is the purpose of the paper. [From the publication]