The Holistic model of capability of Lithuanian school heads: theoretical framework and empirical evidence

Direct Link:
Collection:
Mokslo publikacijos / Scientific publications
Document Type:
Straipsnis / Article
Language:
Anglų kalba / English
Title:
The Holistic model of capability of Lithuanian school heads: theoretical framework and empirical evidence
Alternative Title:
Lietuvos mokyklų vadovų holistinės kompetencijos modelio sukūrimas: teorinis pagrindimas ir empirinės įžvalgos
In the Journal:
Socialiniai tyrimai [Social Research]. 2013, Nr. 2 (31), p. 13-23
Subject Category:
Summary / Abstract:

LTStraipsnyje analizuojamos bendrojo lavinimo mokyklų vadovų kompetencijos nuolatinės švietimo kaitos sąlygomis. Teoriškai apibūdinamas bendrojo lavinimo mokyklų vadovų holistinės kompetencijos modelis. Empirinio tyrimo metu siekiama atskleisti, kokiomis kompetencijomis disponuoja šiandienos bendrojo lavinimo mokyklų vadovai ir kokių kompetencijų jiems dar reikia išsiugdyti. Daugiausia dėmesio skiriama teoriniam vadovų pasirengimui: aptariami jų kompetencijų įgijimo ir tobulinimo būdai. Straipsnio tikslas - teoriškai ir empiriškai atskleisti aktualias šiuolaikiniams Lietuvos mokyklų vadovams kompetencijas ir pateikti holistinės kompetencijos modelį nuolatinės kaitos sąlygomis. Straipsnio uždaviniai: teoriškai apibrėžti holistinės mokyklų vadovų kompetencijų modelį; atskleisti Lietuvos mokyklų vadovų nuomonę apie holistinės kompetencijos aspektus ir kompetencijų ugdymo galimybes Lietuvoje. Tyrimo metodai: teorinė mokslinės literatūros analizė, kokybinio tyrimo duomenų rinkimo metodas - atvira apklausa raštu, kokybinių duomenų analizės metodas - turinio (angl. content) analizė. Mokyklų vadovų holistinės kompetencijos struktūrą sudaro asmeninė, socialinė, edukacinė, profesinė, savivaldos ir vadybinė kompetencijos. „Kaitos paradigmoje" holistinė kompetencija apima emocinio intelekto, gnostinių gebėjimų, kritinio mąstymo konstruktus. Pristatytas kompetencijų modelis integruoja kompetencijas, aktualias sisteminės kaitos sąlygomis. Pagrindinis mokyklos vadovo veiklos tikslas - kompetentingai vadovauti mokyklai. Šiuolaikiniam Lietuvos mokyklos vadovui turėtų būti aktualiausia vadybinė kompetencija.Svarbu pabrėžti, kad šiandienos vadovas suvokia savo misiją (dauguma informantų pabrėžė vadovavimo svarbą užtikrinant efektyvią mokyklos veiklą), todėl jaučia poreikį kompetencijoms įgyti. Atkreiptinas dėmesys, kad šiuolaikinis vadovas kompetencijas įgyja savišvietos būdu arba kursų, seminarų metu. Reikia pabrėžti, kad šiame kontekste menkai vertinamas aukštasis mokslas kaip kompetencijų įgijimo būdas; tobulinimosi galimybių šiandieniniam vadovui pakanka, svarbu rasti laiko ir mokėti jomis pasinaudoti. Holistinės kompetencijos modelis, pristatytas straipsnyje, galėtų būti pagrindas mokyklos vadybos standartams kurti. Mokyklos vadybos standartai apibrėžtų šiuolaikiniams mokyklų vadovams būtinas kompetencijas ir profesinį vadovų tobulinimąsi paverstų kryptingu procesu. Teorinė kompetencijos ir holistinės kompetencijos sampratų analizė galėtų tapti metodologiniu pagrindu mokyklų vadovų kompetencijų ugdymo programoms plėtoti. [Iš leidinio]Reikšminiai žodžiai: Mokyklų vadovai; Holistinės kompetencijos; School leadership development; Capability model.

ENSchool heads play a vital role in setting the direction of school success but current knowledge about the most efficient ways of training and developing highly competent candidates is scarce in Lithuania. The content of training and development programs for school heads should be aligned with certification requirements. The question whether school heads are appropriately prepared and trained for the education reform and requirements is relevant. Clear understanding what school heads should study in professional training and development courses is lacking, there are debates over how school leadership development should be changed. It is a personal matter how school heads prepare for the certification procedure. The issue was approached by analyzing what competencies and capabilities contemporary school heads need. School leadership development programs should focus on the development of personal, social, instructional, educational, self-management and management competencies, constituent parts of holistic capabilities. Qualitative research was conducted to identify the inventory of competencies Lithuanian school heads should develop, the findings were compared with the requirements for competencies in certification documents.The research findings might serve as guidelines and recommendations while designing development programs for school heads. [From the publication]

ISSN:
1392-3110; 2351-6712
Related Publications:
Permalink:
https://www.lituanistika.lt/content/51286
Updated:
2018-12-17 13:37:01
Metrics:
Views: 28
Export: