LTStraipsnyje nagrinėjami vėlyvųjų viduramžių vyskupų-kankinių šv. Stanislovo Krokuviečio ir šv. Tomo Beketo kultai. Tiriamojo laikotarpio lotyniškų pamokslų analizė leido identifikuoti ir išsiaiškinti šiuos du kultus siejančius ryšius bei analogijas, o taip pat išskirti jų individualius ir unikalius bruožus. Tyrimas įneša svarbų indėlį į hagiografijos bei šventųjų kultų istoriografiją. Šv. Tomas Kanterburietis buvo populiarus šventasis: jam skirtų kultų ir pamokslų aptinkama visoje Europoje, o meldimasis šv. Stanislovui būdingas tik jo gimtajame geografiniame regione – lenkų žemėse ir kaimyniniuose kraštuose. Nors abu šventieji buvo oficialiai kanonizuoti popiežiaus ir tapo „visuotiniais“ šventaisiais, lenkų šventojo kultas taip smarkiai nepaplito. Tyrimas parodė, jog nebuvo jokio tiesioginio ryšio tarp pamokslų apie Šv. Tomą ir šv. Stanislovą, nors keli pamokslai apie šv. Tomą Beketą buvo žinomi Lenkijoje kaip ir jo kultas. Dvasininkai interpretavo šv. Stanislovo ir šv. Tomo gyvenimo istorijas viduramžių auditorijai gana panašiu būdu. Jie abu pristatinėti kaip atsidavę tikintieji, kurie paaukojo savo gyvybę vardan Bažnyčios, kuomet ši konfliktavo su karaliais: religinės institucijos iškeltos aukščiau sekuliarių institucijų. Padaryta išvada, jog šiems šventiesiems skirtų pamokslų panašumai atsirado dėl to, jog abu šventieji buvo kankiniai-vyskupai, tad ir pamoksluose vyravo panašios temos ir vaizdiniai.Reikšminiai žodžiai: Anglija; Lenkija (Lenkijos karalystė. Kingdom of Poland. Poland); Lotyniški pamokslai; Pamokslai; Viduramžiai; Šv. Stanislovas; Šv. Stanislovas iš Krokuvos; Šv. Tomas Beketas; Šv. Tomas iš Kenterberio; Šventasis Stanislovas; Šventasis Tomas Beketas; England; Latin sermons; Middle Ages; Saint Stanislaus; Saint Thomas Becket; Sermons; St Stanislas; St Thomas Becket; St. Stanislaus from Krakow; St. Thomas of Canterbury.