Остробрамская литания Юзефа Дещинского - предромантическая предшественница литаний Станислава Монюшко

Direct Link:
Collection:
Mokslo publikacijos / Scientific publications
Document Type:
Straipsnis / Article
Language:
Rusų kalba / Russian
Title:
Остробрамская литания Юзефа Дещинского - предромантическая предшественница литаний Станислава Монюшко
Alternative Title:
Gate of Dawn litany by Józef Deszczyński - pre-romantic predecessor of S. Moniuszko's litanies
In the Journal:
Menotyra. 2013, t. 20, Nr. 3, p. 185-206
Summary / Abstract:

LTRemiantis rekonstruota partitūra, straipsnyje pirmą kartą aptariama kompozitoriaus, dirigento ir pedagogo Józefo Deszczyńskio (1781-1844) Aušros vartų litanija, vienintelis išlikęs jo religinės muzikos kūrinys. Taip pat apibendrinami J. Deszczyńskio gyvenimo ir kūrybos duomenys – gimęs Vilniuje, beveik 30 metų dirbęs Haradiščėje (Baltarusija), keliami Aušros vartų litanijos rankraščio atribucijos ir jos kopijos kilmės klausimai. Kūrinys analizuojamas preromantizmo laikotarpio, kuriam būdingas pereinamumas ir dvilypumas, klasicizmo, sentimentalizmo ir ankstyvojo romantizmo bruožų susipynimas, požiūriu. Aušros vartų litanijos atradimas pakeitė litanijų žanro istoriją Abiejų Tautų Respublikoje; anksčiau pirmaisiais šio žanro pavyzdžiais laikytos kompozitoriaus S. Moniuško keturios Aušros vartų litanijos. [versta iš angliškos santraukos]Reikšminiai žodžiai: 19 amžius; Vilnius; Józef Deszczyński; Bažnytinė muzika; Litanija; 19th century; Vilnius; Józef Deszczyński; Church music; Litany.

ENBased on the reconstruction of the score, it is the first research to study the Gate of Dawn litany (Lithuanian: Aušros Vartai, Polish: Ostra Brama, Belarusian: Вострая Брама), the only remaining example of religious music by the composer, conductor and teacher Józef Deszczyński (1781-1844). This paper summarizes information about the life and work of J. Deszczyński – a native of Vilnius, who worked in the Haradzischa in Rechitsa Region for nearly 30 years, and addresses the questions of the attribution of the above-mentioned piece of music and the origin of its manuscript. The style of the litany is analysed taking into consideration its reference to pre-romanticism, a period characterized by transitivity and ambivalence as well as interaction of patterns of classicism, sentimentalism and early romanticism. The discovery of the Gate of Dawn litany has changed the understanding of litany development in the territory of the former Polish–Lithuanian Commonwealth as previously the four Gate of Dawn litanies by Moniuszko were considered the first examples of symphonic or orchestral type of the genre. [From the publication]

ISSN:
1392-1002; 2424-4708
Related Publications:
Permalink:
https://www.lituanistika.lt/content/51233
Updated:
2018-12-17 13:36:57
Metrics:
Views: 44    Downloads: 3
Export: