Dvikalbių šeimų ir pedagogų bendravimo ir bendradarbiavimo ypatumai, ugdant vaikų kalbą

Collection:
Mokslo publikacijos / Scientific publications
Document Type:
Knygos dalis / Part of the book
Language:
Lietuvių kalba / Lithuanian
Title:
Dvikalbių šeimų ir pedagogų bendravimo ir bendradarbiavimo ypatumai, ugdant vaikų kalbą
Alternative Title:
Peculiarities of intercourse and collaboration between bilingual families and teachers while teaching language of children
Summary / Abstract:

LTStraipsnyje analizuojami dvikalbių šeimų ir pedagogų bendravimo ir bendradarbiavimo ypatumai, ugdant 5-6 metų vaikų kalbą. Atskleista dvikalbystės samprata teoriniu aspektu. Išsamiai pristatomi susisteminti atlikto tyrimo rezultatai apie dvikalbių šeimų ir pedagogų bendravimo ir bendradarbiavimo ypatumus 5-6 metų vaikų kalbos ugdymo kontekste. Straipsnio pabaigoje išskirtos pagrindinės dvikalbių vaikų šeimų ir pedagogų bendravimo ir bendradarbiavimo formos; identifikuotos pagrindines dvikalbių šeimų ir pedagogų partnerystės (vaikų kalbos ugdymo kontekste) bei dvikalbių vaikų lietuvių kalbos ugdymo(si) problemos. [Iš leidinio]Reikšminiai žodžiai: Bendradarbiavimas; Bendravimas; Dvikalbė šeima; Ikimokyklinis ugdymas; Kalbos ugdymas; Pedagogas; Vaikas; Bilingual family; Child; Collaboration; Communication; Language teaching; Preschool education; Teacher; Teaching language.

ENIn ihis article peculiarities of intercourse and collaboration between families and teachers while teaching language of children will be analyzed; conception of bilingual will be revealed in theoretical aspect; communication and collaboration features between bilingual families and teacher in the context of language education of 5-б уeаr old children will be analyzed. Organic results of the analysis of peculiarities of intercourse and collaboration between bilingual families and teachers in the context of teaching language of children will be presented. In the end the main problems of partnership between bilingual families and teachers in process of children' language teaching will be identified. At the end of the article, the main forms of communication and cooperation of bilingual children's families and teachers will be distinguished; the main problems of bilingual families and educators partnership (in the context of children's language development) and the bilingual children in the Lithuanian language training (learning) will be identified. [From the publication]

Permalink:
https://www.lituanistika.lt/content/50890
Updated:
2018-06-10 00:07:41
Metrics:
Views: 62
Export: