LTStraipsnio tikslas – pateikti studijų veiklos aktualizavimo sintetinę paradigmą, jos modelį, sudarytą atsižvelgiant į per šimtmečius sukauptą besimokančiųjų veiklos aktyvinimo patirtį, aktualią pedagogų, ekonomistų, inžinierių ir kt. specialistų profesinės veiklos gebėjimų studijų metu ugdymą. Atskleista, kad inžinerinei ar kitai specialybei įgyti reikia ne vien žinių, bet ir kompleksinių profesinės veiklos gebėjimų, jos interiorizacijos, atitinkamų kompetencijų, šalies kultūros, civilizacijos kontekste. Išryškinta, kad studijų pagrindiniu modeliu XXI a. turėtų būti sintetinis veiklos modelis. Studijų sėkmės laidas yra savarankiškų profesinės veiklos studijų sintetinė paradigma, jos pagrindinės pakopos: problema – savarankiškos informacijos paieškos – individualus pasirinkimas – savarankiškos medžiagos studijos – vadovavimas savo studijoms, ėjimas savo žingsniu – savęs koregavimas – testavimasis – savęs vertinimas – formalus konsultavimasis (su dėstytojais ir pan.) – formalios realybės testavimas – savarankiškas projektavimas ir t.t. Sintetinės veiklos mokymo(si) paradigmos pagrindiniai postulatai, kuriais dėstytojas turėtų vadovautis, yra šie: universalumo, arba pilnatvės, harmonijos, arba darnos, subordinacijos, arba priklausomybės, principai, jų nuostatos, taisyklės. Yra dvi pagrindinės sintetinės veiklos mokymo(si) modelio funkcijos: profesinės veiklos studijos, dėstytojui padedant, savarankiškos profesinės veiklos studijos siekiant įgytų žinių ir patirties interiorizacijos studijų metu. Jų integracija – profesinės veiklos mokymo(si) sėkmės laidas.Reikšminiai žodžiai: Aukštasis mokslas; Pradigma; Studijos; Studijos, aktualizavimas, ugdymas, paradigma, gebėjimai; Studijų modelis; Higher education; Paradigm; Studies; Study model; Study, actualization, education, paradigm, skills.
ENThe main objective of this article is to present the synthetic paradigm dedicated on the updating study activities and its model based on experience of operating the activity of learners, relevant teachers, economists, engineers, etc. that has been set up by centuries, as well as the training of specialists in professional activities during the course of studies. It has been disclosed that the acquisition of engineering or any other profession requires not only a knowledge itself, however, there is also a huge demand for complex skills of the professional activity, its self-expression, the corresponding competences, culture of a country and civilization. It was emphasised that the major study model of the 21st century must be considered as a synthetic activity model. The synthetic paradigm of independent work studies is a key to success. Its main following steps: a problem; independent research; individual decision making; own choice for study materials selection; guidance and time management for your studies; self-adjustment; testing and self-assessment; formal consulting and advice from lecturers, tutors and others; formal reality testing; self-designing, etc. According to the teaching paradigm of the synthetic activity, there are basic conditions for the lecturer to be followed: principles of versality or abundance, consonance or coherence and subordination, as well as their rules and provisions. There are two main functions dedicated for the synthetic activity-learning model: tutor support based professional studies; independent studies of professional activity in order to acquire knowledge and experience during studies of self-expression. Integration is a key to the success for both professional learning activities, such as teaching and learning.