LTStraipsnyje pristatomi 2001-2002 m. povandeninės archeologijos ekspedicijų Baltijos jūroje rezultatai. Ekspedicijas atliko Švedijos („Altair“ ir „Nils Stromcrona“) ir Lietuvos („Lokys“, „Brabander“, „Puta“ ir „Varūna“) laivai. Iš viso rasta 11 nuskendusių medinių laivų korpusų. Korpusų išlikimas įvairuoja: dalies išliko tik nedideli fragmentai, dalies – viso ilgio ir pločio konstrukcijos. Vieni korpusų fragmentai išplauti į pakrantę arba netoli kranto 2-3 m gylyje, kiti aptikti 11-37 m gilumoje. 3 laivai datuojami XVI-XVII a., 3 – XVIII-XIX a., kiti - modernūs XX a. laivai, tarp kurių 2 paskandinti Vokietijos povandeniniai laivai. Taip pat aptikti du XVII-XVIII a. ir trys XIX-XX a. inkarai. 2002 m. ekspedicijos metu, Baltijos jūros dugne, netoli Juodkrantės, atrasti priešistorinio kraštovaizdžio reliktai. Pasitelkus sonarą 2014 m. buvo ištirtas 14 km2 plotas. Iš viso rasta daugiau nei 150 medžių liekanų. Keturių medžių mėginių radioaktyviosios anglies tyrimu nustatyta 9 tūkstantmetis prieš Kristų. Tai pušų liekanos, kurios čia augo, kai Baltijos jūros vandens lygis buvo 30 m žemesnis. Kito buvusio miško vieta atrasta Melnaragėje, kur rastas medžio kelmas akmeningame dugne, 14.5 m gylyje, ir datuojamas 5831±120 metais prieš Kristų. Kitas pušies kelmas rastas smėlėtame dugne, 11 m gylyje ir datuojamas 7612±66 metais prieš Kristų. 2009 m. sonaro pagalba ištirtas 52 km2 jūros dugno plotas prieš Šventosios uosto. Aptikti įdomūs sunaikinto kranto fragmentai ir senoji Šventosios upės vaga.Reikšminiai žodžiai: Archeologija; Baltijos jūra; Jūros kranto kaita; Laivai; Laivyba; Laivų likučiai; Nuskendusių laivų registras; Paskendę laivai; Povandeninė archeologija; Archaeology; Baltic Sea; Boats; Maritime archaeology; Navigation; Register of WrecksNavigation; Seashore changes; Shipwreck; Wrecks.
ENThe article presents 2001-2002 results of the underwater archaeological expeditions in the Baltic Sea. The expeditions were carried out by the vessels from Sweden ("Altair" and "Nils Stromcrona") and Lithuania ("Lokys" ("Bear"), "Brabander", "Puta" and "Varūna"). A total of 11 sunken wooden ship hulls were found. The remains of the hulls vary: some have only little fragments, other – full length and width structures. Some fragments of the hulls were washed up on the coast or near the coast at the depths of 2-3 metres, while others were found at the depths of 11-37 metres. 3 ships date back to the 16th-17th centuries, 3 to the 18th-19th centuries and others are modern 20th-century vessels including 2 sunken German submarines. In addition, two 17th-18th-century and three 19th-20th-century anchors were discovered. During the expedition in 2002, prehistoric landscape relics were found near Juodkrantė, at the bottom of the Batlic Sea. An area of 14 km2 was explored with a sonar in 2014 and more than 150 wood residues were found. The radiocarbon dating of the four samples of wood determined the 9th millennium BC. When the level of water in the Baltic Sea was 30 metres lower it was the residues of pines that grew there. Another former forest location was found in Melnaragė, where a tree stump was found at a stony seabed, at a depth of 14.5 metres and dates back to 5831±120 BC. The other pine tree stump was found at a sandy bottom, at a depth of 11 metres and dates back to 7612±66 BC. An area of 52 km2 of seabed was explored with a sonar in 2009 near the Port of Šventoji. Interesting fragments of a degraded coast and the old river bed of the Šventoji were discovered.