LTStraipsnyje analizuojamas šiuolaikinio hinduizmo reiškinys Lietuvoje, jo apibrėžties ir saviidentifikacijos problema, raiškos formų įvairovė ir santykis su visuomene. „Gyvųjų hinduizmų“ (angl. living hinduisms) studijos ir tyrimai Lietuvoje nėra išplėtoti. Viena iš to priežasčių yra šių grupių saviidentifikacija – atsiribojimas nuo tradiciškai suprantamo religingumo (hinduizmo) ir dvasingumo skleidimo tikslų pabrėžimas. Šio straipsnio autorė pažymi, kad šis hinduizmo bruožas sietinas su Lietuvos socialiniu kontekstu – vyraujančia katalikybe, ir aptaria šiuolaikinį hinduizmą kaip religinę alternatyvą, atsiliepiančią į tam tikrų socialinių grupių egzistencinius ir ontologinius lūkesčius. Remdamasi empirinio tyrimo, atlikto 2006 m., duomenimis, ji teigia, kad šiuolaikiniam hinduizmui atstovaujančios bendruomenės ir jų sekėjai Lietuvoje suformuoja tam tikrą dvasingumo terpę, kurią gana palankiai priima visuomenė, nes nelaiko jos grėsme vyraujančiai religijai – katalikybei. Tyrimo duomenys atskleidžia šiuolaikinio hinduizmo formų raiškos įvairovę Lietuvoje, varijuojančią nuo tradiciškesnio mokymo ir praktikų iki liberalesnių dvasingumą skleidžiančių organizacijų. [Iš leidinio]Reikšminiai žodžiai: Bourdieu, Pierre; Dvasingumas; Religingumas; Religinis laukas; Šiuolaikinis hinduizmas; Bourdieu, Pierre; Contemporary Hinduism; Lithuania; Religiosity; Religious field; Spirituality.
ENPaper analyzes contemporary Hinduism in Lithuania, the issues of its identification and definition, a variety of its forms and public attitudes towards it. The author argues that studies and research of "living Hinduisms" in Lithuania are under-developed because these groups distance themselves from the traditional religion and emphasize their aims to disseminate spirituality. Meanwhile the diversity of contemporary Hinduism in the Lithuanian religious field is obvious, ranging from very traditional to liberal forms of doctrine, organization, etc. The author argues that self-identification of most groups of contemporary Hinduism is related to the Lithuanian social context dominated by hegemonic Catholicism. It is possible to conclude, on the basis of the empirical study (participant observation, semi-structured interviews and public opinion polls), that the majority of communities representing contemporary Hinduism in Lithuania form a spiritual milieu supported by society, because they are not perceived as a threat to dominating Catholicism. However, the research also demonstrates that members of contemporary Hinduism groups experience antagonism towards their beliefs and practices from their relatives and friends. Such findings in the article confirm Pierre Bourdieu’s insights about the religious field in which religious communities fight for the monopoly of the religious capital. [From the publication]