LTStraipsnyje aptariamas kompetencijų perimamumas. Mokslinėje literatūroje nėra plačiai analizuojama kompetencijų plėtotės įtaka kompetencijų perimamumui ir kompetencijų perėmimas programų lygmeniu. Tyrimo problema siejama su kompetencijų perimamumo svarbos analize mokymosi visą gyvenime kontekste. Keliamas klausimas: kokie yra pagrindiniai kompetencijų perimamumo profesiniame ugdyme principai? Straipsnyje apibrėžiami svarbiausi kompetencijų perimamumo principai: skaidrumo, palyginamumo, perkeliamumo, suderinamumo, programų kokybės ir patikimumo. Suderinamumo principas atsiskleidžia societariniame lygmenyje kaip kvalifikacijų skaidrumas ir galimybė pripažinti įgytą kvalifikaciją. Perimamumas turi pasižymėti suderinamumo principu, kuris pasireiškia kaip programų suderinamumas tiek nacionaliniame, tiek tarptautiniame profesiniame rengime. Suderinamumo principas turi pasireikšti atsižvelgiant į vertikalųjį ir horizontalųjį kvalifikacijos įgijimo būdą. Perkeliamumo principą dažniausiai pastebime (tarp)instituciniame lygmenyje, siekiant pripažinti kompetencijas. Kompetencijų pripažinimas gali vykti institucijoje pereinant iš vienos mokymo programos į kitą arba tarp institucijų pereinant iš vienos mokymo įstaigos į kitą. kompetencijos plėtojamos papildant jau turimą rinkinį naujomis ir tobulinant jau turimas kompetencijas.. Instituciniame lygmenyje vyksta asmens turimų kompetencijų atpažinimas studijų turinyje (siekiniuose) ir pripažinimas. Skaidrumo principas dažniausiai pasireiškia asmeniniame lygmenyje, nes mokiniai / studentai reikalauja suteikti aiškią informaciją apie pageidaujamas įgyti kompetencijas. Palyginamumo principas pasireiškia tarpasmeniniame lygmenyje, įskaitant kompetencijas. [versta iš angliškos santraukos]Reikšminiai žodžiai: Kompetencija; Perimamumas; Perkeliamumas; Perimamumo principai; Continuity; Transferability; Portability; Principals of continuity.
ENIn article analyzed conception of continuity. Scientific literature does not give a lot of analysis about the impact of the development of competence on the continuity of competence and the transferability of competence on institutional level. The problem of the article is based on the importance of the continuity of competence and the analysis of possibilities in vocational training. The following issues are addressed: what are the principles of continuity of competence in vocational training? In article described the basic principles of continuity: compatibility, transferability, transparency and comparability. The principle of compatibility reflects on societaric level through the transparency of qualifications and the opportunity to recognise the acquired qualification. The effectiveness of this principle is ensured by the standard of qualifications and vocational training, study direction regulations, training/study program accreditation and evaluation of the quality, the tolerance of vocational training institutions and co-operation among them. The principle of transferability works on the (inter)institutional level in order to recognise competence. Recognition of competence may happen in an educational institution when moving from one educational program to another or between different institutions when making the transition from one educational institution to another. Effectiveness of the transferability principle is associated with the ability to assess learner’s acquired knowledge and skills in the context of a specific qualification (in the national qualifications system) and with the creation of a mechanism for permeability of practical competence. The principle of transparency is most likely to occur on the intrapersonal level when students and educators communicate with each other. The principle of comparability affects the interpersonal level when competence is accredited. [From the publication]