LTPenkių faktorių modelis yra plačiai taikomas tiriant vaikų ir paauglių asmenybės bruožus skirtingais amžiaus tarpsniais: nuo ankstyvosios vaikystės iki vėlyvosios paauglystės. Įvairiais tyrimais įrodyta, kad Penkių faktorių modelis yra tinkamas aprašyti vaiko asmenybę. Šiuo tyrimu buvo siekiama įvertinti kai kuriuos lietuviškosios Hierarchinio vaiko asmenybės aprašo versijos (HiPIC, Mervielde and De Fruyt, 1999) psichometrinius rodiklius. HiPIC yra skirtas įvertinti 6–12 metų vaikų asmenybės dimensijoms remiantis Penkių faktorių modeliu. Tyrimą sudarė trys etapai, kuriuose dalyvavo 1081 tėvai, auginantys 7–11 metų vaikus. Visų etapų metu buvo gauti duomenys apie 739 vaikų asmenybės bruožus, kuriuos apibūdino abu arba vienas tėvų. HiPIC aukštesniojo lygmens bruožų skalių vidinis teiginių suderintumas svyravo nuo 0,806 iki 0,909, o žemesniojo lygmens bruožų subskalių vidinis teiginių suderintumas buvo nuo 0,574 iki 0,873. Faktorinė subskalių analizė atskleidė, kad aiškesnė yra keturių, o ne penkių faktorių struktūra, kurioje išryškėjo sąmoningumo ir vaizduotės dimensijų subskalių junginys, sudarantis vieną, o ne du atskirus faktorius. Rezultatų analizė atskleidė, kad lietuviškoji HiPIC versija yra patikima, konstrukto validumas keturių faktorių modeliui yra pakankamai geras, taigi šis aprašas gali būti naudojamas atliekant mokslinius tyrimus. [Iš leidinio]Reikšminiai žodžiai: Vaikų asmenybės bruožai; Penkių faktorių modelis; HiPIC; Psichometrinės charakteristikos; Children’s personality traits; Five Factor Model; HiPIC; Psychometric properties.
ENThe Five-factor Model (FFM) is currently the most common dimensional approach to personality traits. Research of children’s personality traits is a new challenge for scientists, which motivates to step into an almost unknown area. These investigations were encouraged by the success of the Five-factor Model research on adults: scientists quite intensively started going deeper into the research of children’s personality traits starting from early childhood till late adolescence. The present study was designed to investigate the psychometric properties of the Lithuanian version of the Hierarchical Personality Inventory for Children (HiPIC, Mervielde and De Fruyt, 1999). The HiPIC is an instrument to assess the five dimensions of the five-factor model for children between 6 and 12 years. The HiPIC measures 18 facets grouped into five dimensions: Extraversion, Conscientiousness, Benevolence, Emotional Stability, and Imagination (Mervielde and De Fruyt, 1999). This inventory, contrary to the NEO PI-R, was developed using a bottom-up strategy (Mervielde and De Fruyt, 2002). The present research included three phases. A parent rating was obtained for 739 children all aged between 7 and 11. Some children were rated by their both parents, some by mother or farther; 1081 parents filled the questionnaires. The HiPIC was distributed in the classroom by the researchers to the children who had to bring the questionnaire to their parents. All 144 HiPIC items were translated and retrans¬lated into Lithuanian by professional translators with the author of the inventory supervision during all three phases of the research. The facets’ internal consistency was estimated by the Cronbach alpha coefficient. At the domain level, the internal consistency ranged from 0.808 to 0.909, and at the facet level the internal consistency ranged within 0.574–0.873.In order to compare the factorial structure with the theoretical structure of the inventory, first we chose to extract five factors, but the further factor analysis showed that the Lithuanian HiPIC version had more arguments for a four-factor structure with a blend of the Conscientiousness and Imagination domains and explaining 71.93% of variance. The Lithuanian version of the HiPIC is reliable, although construct validity indicators had some weakness. The internal consistencies are satisfactory and similar to those found with the original Flemish version and the French version. As a conclusion, the Lithuanian HiPIC version can be used in scientific research in assessing children’s personality traits. This research was funded by a grant (No. MIP-016/2012) from the Research Council of Lithuania. [From the publication]