15-17 metų mokinių fizinis aktyvumas bei šeimos ir draugų įtaka jam

Direct Link:
Collection:
Mokslo publikacijos / Scientific publications
Document Type:
Straipsnis / Article
Language:
Lietuvių kalba / Lithuanian
Title:
15-17 metų mokinių fizinis aktyvumas bei šeimos ir draugų įtaka jam
Alternative Title:
Physical activity of 15-17 year aged student’s, family and friends influence on it
In the Journal:
Sporto mokslas [Sports science]. 2013, Nr. 2 (72), p. 67-73
Summary / Abstract:

LTReguliarus fizinis aktyvumas paauglystėje turi dvejopą – laikiną ir ilgalaikį poveikį sveikatai (Lohman et al., 2008). Pastaruoju metu pastebima Lietuvos ir viso pasaulio mokinių fizinio aktyvumo mažėjimo tendencija (Volbekienė ir kt., 2008; Zaborskis, Raskilas, 2011), o dėl to prastėja ir jų sveikata. Tėvai ir draugai turi reikšmingą įtaką vaiko požiūriui į daugelį gyvenimo dalykų, tarp jų ir fizinį aktyvumą (De Bourdeaudhuij et al., 2005). Tyrimo tikslas – nustatyti 15-17 metų mokinių fizinį aktyvumą, šeimos ir draugų įtaką jam. Tyrime dalyvavo 400 mokinių (n = 400), iš jų 206 vaikinai ir 194 merginos, atsitiktine tvarka parinkti iš 9-10 klasių. Tyrimas vyko dviejose miesto ir dviejose rajono mokyklose. Mokinių fizinis aktyvumas (FA) nustatytas pagal modifikuotą tarptautinio FA (IPAQ) klausimyno trumpąją formą. Vadovaujantis modifikuotomis rekomendacijomis (Guidelines for Data Processing and Analysis of the International Physical Activity Quostionnaire, IPAQ), visi respondentai pagal bendrąją FA apimtį buvo suskirstyti į 3 grupes: didelio, vidutinio ir mažo fizinio aktyvumo. Šeimos ir draugų įtaka mokinių fiziniam aktyvumui nustatyta pagal modifikuotą „Project Grad“ (Two Year Follow-Up Health Survey) metodiką. Tiriant nustatyti statistiškai reikšmingi skirtumai (p <0,05) tarp vaikinių ir merginų patiriamo didelio fizinio aktyvumo (d./sav. ir min./d.), vidutinio fizinio aktyvumo (min./d.), ėjimui skirto laiko (min./d.) ir sėdėjimui skirto laiko (val./d.). Lyginant skirtingo amžiaus tiriamuosius nustatyta, kad fiziškai aktyvesni buvo jaunesni mokiniai (p <0,05).Šeimos nariai tiek su vaikinais, tiek su merginomis fizine veikla užsiima retai arba niekada. Nustatyta, kad jaunesni mokiniai dažniau užsiima fizine veikla su šeima, ją aptaria, tačiau už dalyvavimą fizinėje veikloje apdovanojami rečiau. Didelio fizinio aktyvumo grupės mokiniai yra labiau skatinami šeimos narių užsiimti fizine veikla, taip pat šeimos nariai dažniau domisi, kaip jiems tai patinka (p <0,05). Didelio fizinio aktyvumo grupės mokiniai dažniau fizine veikla užsiima su draugais, norėdami užsiimti fizine veikla su draugais, savo planus dažniau koreguoja vaikinai (p <0,05). Šeimos narių skatinimas užsiiminėti fizine veikla su mokinių patiriamu fiziniu aktyvumu susijęs silpnais, tačiau statistiškai reikšmingais koreliaciniais ryšiais (r = 0,200; p <0,01). Nenustatyti statistiškai reikšmingi koreliaciniai ryšiai tarp bendrosios fizinio aktyvumo apimties ir visų teiginių, vidutiniškai apibūdinančių draugų įtaką fiziniam aktyvumui (r = 0,086; p >0,05). Tiriant nustatyta, kad fiziškai aktyvesni yra vaikinai, statistiškai reikšmingai skyrėsi tiriamųjų patiriamas didelis fizinis aktyvumas (min./d.), vidutinis fizinis aktyvumas (d./sav. ir min./d.), ėjimui skirtas laikas (min./d.). Nustatyti silpni tarpusavio ryšiai tarp fizinio aktyvumo apimties ir šeimos įtakos fiziniam aktyvumui (r = 0,200; p <0,01), o draugų įtakos fiziniam aktyvumui tarpusavio sąsajos nenustatytos (r = 0,086; p >0,05). Šeimos ir draugų įtaka fiziniam aktyvumui susijusi silpnais koreliaciniais ryšiais (r = 0,341; p <0,01). [Iš leidinio]Reikšminiai žodžiai: Draugai; Fizinis aktyvumas; Mokiniai; Šeima; Family; Friends; Physical activity; Schoolchildren.

ENIt is well established that regular physical activity (PA) has numerous short- and long-term benefits for health (Lohman et al., 2008). Recent studies indicate that student’s physical activity decreases rapidly in all over the world as well as in Lithuania (Volbekienė et al., 2008; Zaborskis, Raskilas, 2011) and that in turn has influence on their health. Parents and peers are important social agents in the physical activity (PA) of youth (De Bourdeaudhuij et al., 2005). The aim of research was to determine 15-17 year aged students’ physical activity, as well as family and friends influence on physical activity. The 9th and 10th grade pupils (206 girls and 194 boys respectfully) took part in the research. The survey was carried out in two urban areas and two rural area schools. Physical activity was measured by modified short form of international PA questionnaire (IPAQ). According to the modified recommendations (Guidelines for Data Processing and Analysis of the International Physical Activity Questionnaire (IPAQ) all respondents were divided into three activity groups: vigorous, moderate and low physical activity. Student’s family and friends influence on PA was assessed using Project Grad (Two Year Follow-Up Health Survey) Survey. Results: it was established statistically significant difference (p0.05). It was established that younger students were more engaged in physical activity with their families, discussed them together, as well as their parents were more interested in how much they like to do it (p 0.05).Conclusion: it was established that boys were statistically significantly more active in vigorous physical activity (day/week), moderate physical activity (day/week) and for sitting allotted time (hours/day). Weak correlations were identified among total amount of physical activity and family influence on physical activity (r=0.200, p0.05). Among the family influence and friends influence on physical activity there was found weak correlation (r=0.341, p<0.01). [From the publication]

ISSN:
2424-3949; 1392-1401
Related Publications:
Permalink:
https://www.lituanistika.lt/content/49902
Updated:
2022-11-07 15:44:46
Metrics:
Views: 85    Downloads: 11
Export: