Intelektinių gebėjimų bei asmenybės ir šeimos veiksnių svarba paauglių pasiekimams akademinėje veikloje : disertacija

Collection:
Mokslo publikacijos / Scientific publications
Language:
Lietuvių kalba / Lithuanian
Title:
Intelektinių gebėjimų bei asmenybės ir šeimos veiksnių svarba paauglių pasiekimams akademinėje veikloje: disertacija
Publication Data:
Kaunas : Vytauto Didžiojo universiteto leidykla, 2012.
Pages:
138 p
Notes:
Disert. rengta 2007-2012 m. Vytauto Didžiojo universitete, Socialinių mokslų fakultete, Teorinės psichologijos katedroje. Dr. disert. (social. m.) - Vytauto Didžiojo universitetas, 2012. Bibliografija.
Keywords:
LT
Pedagogika / Pedagogy; Psichologija / Psychology; Šeima / Family.
Other Editions:
Dr. disert. santrauka: Importance of the intellectual abilities along with personal and family factors on the achievements in academic activity of adolescents Kaunas, 2012 43 p
Summary / Abstract:

LTDisertacijoje laikomasi požiūrio, kad natūralūs intelektiniai gebėjimai raidos procese virsta pasiekimais akademinėje veikloje, o šiam procesui poveikį daro asmenybės ir šeimos veiksniai. Keliamos prielaidos, jog aukštesni intelektiniai gebėjimai bei palankesni asmenybės ir šeimos veiksniai susiję su aukštesniais paauglių mokymosi pasiekimais. Taip pat tikimasi, kad 16-17 metų paauglių intelektiniai gebėjimai, darbe suprantami kaip fluidinis ir kristalizuotas intelektas, reikšmingai didėja, ir šis pokytis yra susijęs su palankiais asmenybės ir šeimos veiksniais. Empirinėje darbo dalyje pristatomi 2009-2010 ir 2010-2011 mokslo metais vykdyto tęstinio tyrimo rezultatai. Nustatyta, kad aukštesnis fluidinis bei kristalizuotas intelektas susiję su geresniais mokymosi pasiekimais, tačiau fluidinio intelekto ir mokymosi pasiekimų svarba kristalizuotam intelektui nestebima. Su aukštesniu kristalizuotu intelektu susiję aukštesnis mergaičių savęs vertinimas akademinėje veikloje ir aukštesnis tėvų išsilavinimas, o su mokymosi pasiekimais – aukštesnis savęs vertinimas akademinėje veikloje ir matematikoje, žemesnis bendrasis saviveiksmingumas, aukštesnis tėvų išsilavinimas, tėvų nuomone aukštesni vaiko gabumai ir didesnis tėvų pasitenkinimas vaiko mokymosi rezultatais. Su aukštesniais berniukų mokymosi pasiekimais susijęs didesnis tėvų pasitenkinimas vaiko mokymosi pasiekimais. 16–17 gyvenimo metais 15 mėnesių laikotarpiu stebimas fluidinio ir kristalizuoto intelekto didėjimas, tačiau palankesni asmenybės ir šeimos veiksniai nesusiję su intelekto pokyčiais.Reikšminiai žodžiai: Fluidinis intelektas; Kristalizuotas intelektas; Asmenybės veiksniai; Šeimos veiksniai; Mokymosi pasiekimai; Fluid intelligence; Crystallized intelligence; Personal factors; Family factors; School achievements.

ENThe approach that natural intellectual abilities become achievements in academic activity during developmental process is followed in the present dissertation, and this process is influenced by personal and family factors. The assumptions that higher intellectual abilities and more favourable personal and family factors are related with higher learning results of adolescents are made. It is also expected that intellectual abilities of 16–17 year old adolescents, perceived as fluid and crystallized intelligence in the paper, significantly increase, and this change is related with favourable personal and family factors. The empirical part of paper presents the results of continuous research, carried out during 2009-2010 and 2010-2011 academic year. It was determined that higher fluid and crystallized intelligence is related with better learning achievements, however, the importance of fluid intelligence and learning achievements on crystallized intelligence is not noticed. Higher girls’ self-concept in academic activity and higher parents’ education are related with higher crystallized intelligence, while with higher learning achievements - higher self-concept in academic activity and mathematics, lower general self-efficacy, higher parents’ education, higher child’s giftedness, according to parents, higher parents’ satisfaction with child’s learning results. Higher parents’ satisfaction with child’s learning achievements is related with higher boys’ learning achievements. Fluid and crystallized intelligence during 16-17 life years is characterized by growth during the period of 15 months; however, the more favourable personal and family factors are not related with intelligence changes.

ISBN:
9789955128106
Permalink:
https://www.lituanistika.lt/content/49228
Updated:
2022-01-19 10:45:36
Metrics:
Views: 26
Export: