LTTikslingas mokinių profesinis apsisprendimas neatskiriamas nuo visapusiško ir kryptingo asmenybės ugdymo, kuris sudaro prielaidas profesinės karjeros projektavimui ir socializavimuisi kintančioje visuomenėje, darbo rinkoje. Darbo tikslas: sukurti ir empiriškai pagrįsti bendrojo ugdymo ir profesinio mokymo institucijų bendradarbiavimo modelį tikslingam mokinių profesiniam apsisprendimui užtikrinti. Bendrojo ugdymo ir profesinio mokymo institucijų bendradarbiavimas aktualizuojamas kaip procesas, galintis prisidėti prie mokinių ugdymo karjerai vieningumo, nuoseklumo, suderinamumo ir perimamumo principų tarp skirtingų švietimo lygmenų įgyvendinimo, teikiamų paslaugų, veiklos ir formų plėtros. Sukurtame bendrojo ugdymo ir profesinio mokymo institucijų bendradarbiavimo modelyje išryškintos keturios tarpusavyje susijusios dimensijos: bendradarbiavimo tikslai, institucijų atsakomybė, institucijų veikla ir formos, aplinkos bei darbo rinkos poveikis. Pateiktas hipotetinis Lietuvos bendrojo ugdymo ir profesinio mokymo institucijų bendradarbiavimo modelis grindžiamas teorinių ir empirinių edukologinių tyrimų rezultatais. Institucijų bendradarbiavimo modelio esmė – suderinta bendrojo ugdymo ir profesinio mokymo institucijų veikla, kuria sudaromos sąlygos ir teikiama pagalba mokiniams įvertinti pagrindinius tikslingo profesijos pasirinkimo veiksnius ir apsispręsti pasirenkant tinkamiausią profesiją. Institucijų bendradarbiavimo prasmė įžvelgiama kaip pirminio pasirengimo įgyti profesiją etapas. Bendradarbiavimo sėkmę užtikrina modelyje suformuluotų tikslų konkretumas, institucijų atsakomybės ir bendradarbiavimo veiklos apibrėžtumas.Reikšminiai žodžiai: Profesinis apsisprendimas; Ugdymo institucijos; Bendradarbiavimas; Choice of profession; Education institutions; Cooperation.
ENThe purposeful students' professional self-determination is inseparable from a full-fledged and directed personality development, which accounts for assumptions of the professional career design and socialization in the changing society and the labor market. The aim of research: to develop and empirically base a model for the institutional cooperation of the comprehensive education institutions and the vocational education and training institutions expedient to ensure the students' self-determination in choice of profession. The comprehensive education and VET institutions’ cooperation is actualized as a process that may contribute to the students' education for career, is unity, coherence as well as consistency of the principles of continuity and transference between the different educational levels, the implementation, of the services provided, the extension of the activities and forms. The created comprehensive education and VET institutions’ cooperation model outline four interrelated dimensions: the cooperation objectives, the institutions’ responsibility, the institutions’ activities and forms, the environment and the labor market.This thesis contains a presentation of a possible model of the Lithuanian comprehensive education and the vocational education and training institutional cooperation, which is scientifically justified by education science theoretical and empirical studies’ results. The essence of the institutional cooperation model – is a harmonized comprehensive education and VET institutions’ operation, enabling with conditions and assisting students to assess the main factors for the purposeful professional self-determination and to decide on the most appropriate profession. The meaning of the cooperation between the comprehensive education and VET institutions is seen as the primary phase of the profession acquisition. The success of the cooperation in the model is ensured by the specificity of the formulated cooperation objectives, the institutional responsibilities and the delineation of the cooperation activities.