LTEkonominių tendencijų kaita daro įtaką šalies užsienio prekybai ir tuo pačiu, logistikos įmonių transporto sektoriui, tačiau trūksta informacijos apie tiesioginį šių tendencijų poveikį, priežastis ir pasekmes. Remiantis eksporto ir importo balanso procentiniu pokyčiu ir teorinės bei praktinės informacijos analize straipsnyje siekiama nustatyti ekonominių tendencijų kitimo ir krovinių transportavimo balanso priklausomybę. Šiam tikslui pasiekti buvo išanalizuoti Lietuvos prekių importo ir eksporto procentiniai balanso pokyčiai, turėję tiesioginės įtakos logistikos įmonių transporto sektoriui. Eksporto būtinumą sąlygoja importas. Jei atitinkama šalis savo poreikiams tenkinti importuoja užsienio prekes ar paslaugas, tai ji būtinai turi ir eksportuoti. Šią situaciją atspindi prekybos balansas – skirtumas tarp eksporto ir importo bendrų apimčių per tam tikrą laikotarpį. Pasinaudojus importo ir eksporto duomenimis ir procentiniu balanso pokyčiu išryškėja Lietuvos prekių judėjimo laikotarpiai, turėję tiesioginę teigiamą ir neigiamą įtaką logistikos įmonių transporto sektoriui. Tuo pačiu išvedamos paralelės tarp ekonominių pokyčių pasaulinėse rinkose ir pokyčių šalies užsienio prekyboje. Tyrimo metodu buvo pasirinkta mokslines literatūros ir statistinių duomenų analizė.Atlikus skaičiavimus buvo pateiktos išvados, kad eksporto-importo balanso pokyčių kreivė per 1995-2010 metus, ekonominio nuosmukio laikotarpiai, ekonominiai sunkmečiai turi teigiamas tendencijas prekių judėjimui rinkoje. Prasidėjus ekonominiam sunkmečiui 2007-2009 metų balanso duomenys parodo didžiausią importo kritimą eksporto atžvilgiu per penkiolika metų, ir tai įtakojo krintanti paklausa, bankrutuojančios įmonės, partnerių nepatikimumas. Šis laikotarpis išgrynino dalį rinkos nuo nestabilaus verslo. Eksporto mastai yra pastovesnis rodiklis ir jo kitimo tendencijos yra mažiau jautrios rinkos tendencijoms negu importo mastai, todėl balanso procentinė išraiška geriausiai grafiškai parodo ekonominių tendencijų įtaką transporto sektoriui. [Iš leidinio]Reikšminiai žodžiai: Ekonominės tendencijos; Eksportas; Importas; Paralelės; Pasaulinė krizė; Pokyčiai; Prielaidos; Rodikliai; Sunkmetis; Assumptions; Changes; Economic trends; Export; Global crisis; Hard times; Import; Indicators; Parallel; Parallels; Recession; The global crisis.
ENExport makes about half of the Lithuanian GDP and its importance in the state economy is obvious. After entering the EU, Lithuanian transporters have a possibility to develop their business. Therefore the export is considered to be very important for a country of transit economy as Lithuania, which imports most of the raw materials and almost all of the investment goods. The necessity of export is predetermined by the import. If a country imports the foreign goods or ser¬vices to satisfy its needs, it also has to export. This situation is reflected by the balance of trade – the difference between the export’s and import’s general amounts within a certain period. The changes of economic tendencies affect the transport sector; still there is a lack of information concerning the direct impact, reasons and consequences of these tendencies. Based on the percentage alteration of the export and import balance, as well as the analysis of theoretical and practical information, it is determined by this article to set the interdependence of change in economic tendencies and the freight balance. To reach the goal of this article the percentage balance alterations of Lithuanian commodity import and export were analysed, having had the direct influence on the logistic companies’ sector. Moreover the risk factors of the economic hardship, which had a negative or positive effect on the logistic companies’ activity, were analysed.Having used the import and export data and the percentage balance change, the periods of the Lithuanian movement of goods, having had a direct positive and negative effect on the logistic companies’ transport sector, show through. At the same time the parallels are drawn between the economic changes in the world markets and the changes in the country’s foreign trade. As a research method, the analysis of literature and statistic data was chosen. The percentage distribution of export income by the markets shows, that Lithuania as the major export market was only in 1997 during the 14 year period of CIS. When the Russian crisis started, Lithuanian export was reoriented to the EU markets. After entering the EU, the recovery and a progressive increase of CIS markets is observed by taking a particular percentage share from the EU. The economic hardship shows that the percentage decrease of CIS market and the increase of EU market could be influenced by the factor of disloyal clients, which, as the research made by the article authors (2009), was one of the hardship risk factors, having the main impact on the logistic transport sector and the foreign trade indicators. The import tendencies, according to the market sharing, shows that within the 14 years period, the main market for Lithuania’s import was the EU, meanwhile the fluctuation of the market diagram of CIS countries shows its instability. [...]. [From the publication]