LTGreitai kintančiame pasaulyje didžiausią galimybę būti pripažintais turi lankstūs, kūrybiški, mokantys bendrauti ir prisitaikyti asmenys. Tokiems individams būdingas optimistinis požiūris į problemų sprendimą ir tobulėjimą. Suprantama, kad streso išvarginti, turintys pastovių baimių, menkai save vertinantys, skausmingai reaguojantys į kritiką žmonės negalės konkuruoti su gebančiais kritiškai mąstyti, prisitaikyti prie pastovios kaitos keliamų reikalavimų. Svarbu ne tik padėti tokiems individams, bet ir formuluoti tokias edukacines idėjas, kad streso ir baimės kategorijos būtų nepriimtinos edukacinės sistemos funkcionavime. Moderni visuomenė, besiorientuojanti į pasiekimus, sėkmingos karjeros plėtojimą, mokyklų programų reikalavimai, orientacija į sudėtingus, plačių akademinių žinių reikalaujančius egzaminus, neįdomus pamokos turinys, vedantis į neįdomią (tradicinę) pamoką, spragos mokytojų kompetencijoje sudaro galimybes atsirasti sąlygoms, įtakojančioms mokyklinės baimės bei streso formavimąsi.Straipsnyje, remiantis pastaraisiais dešimtmečiais Europoje atliktų mokslinių tyrimų duomenimis, siekiama atskleisti besimokančiųjų streso ir baimės fenomeno aktualumą bei ieškomos šios problemos sprendimo galimybės. Esminėmis darbo koncepcijomis laikomi šie autoriai ir jų darbai: McLaughlin individo autonomijos koncepcija, įtvirtinančia autonomiško, intelektualiai ir moraliai nepriklausomo, derinančio intelektinę ir poelgių atsakingumą, individo ugdymą; vokiečių pedagoginės psichologijos mokyklos atstovų (Hurrelmann, Klippert, Schwarzer) suformuota mokyklos baimės ir jos įveikimo koncepcija, humanistinės pedagogikos koncepcija, integruojančią mokyklos visų komponentų veiksmų vienovę ir komunikacinę sąveiką, eliminuojančią prievartą, psichologinį spaudimą ugdymo įstaigoje, akcentuojančią mokymo priemones, būdus, metodus ir organizacines formas, kurios lemia ugdytinio jausmų ir intelekto integravimą (Maslou, Rogers); Lietuvos edukologų (Jucevičienės, Šiaučiukėnienės) pateikta edukacinės aplinkos, mokymosi paradigmos, mokytojų rengimo paradigmos kaitos, mokymo individualizavimo samprata. [Iš leidinio]Reikšminiai žodžiai: Asmeninės autonomijos samprata; Besimokantieji; Mokyklos nerimo samprata; Mokymosi individualizavimas; Mokymosi paradigma; Švietimo aplinka; Concept of personal autonomy; Concept of school anxiety; Educational environment; Learners; Learning paradigm; Teaching individualisation.
EN[...] It is important to try to answer the question: what is wrong in educational ideas, teacher and student interaction and the educational system which turns school from the house of joy into a place causing illness, stress and feelings of anxiety? The aim of the research: to analyze the stress and anxiety of students in the context of the school and educational system. The goals of the research: to determine student stress and anxiety causing outer and inner circumstances; to reveal possible school anxiety diminishing factors. Research methods: scientific literature analysis, documents analysis. This problem is addressed in the four sections of this essay. In the first section, reasons behind the stress and school anxiety are analysed. The second section deals with philosophical, psychological and educational problems of school anxiety. In the third section, school level categories (educational forms and methods) are analysed. Finally, in the fourth section, student’s autonomy as a measure of anxiety prevention is discussed. The essay is ended with conclusions and recommendations.Solution to the problem of student stress and school anxiety is a complex process requiring the interaction of various institutions and persons. This process is complicated, however it should be noted that the Lithuanian education system and its schools have favourable conditions for solving this problem. Finding solutions to the problem of school anxiety requires medical, psychological and educational competence, thus it involves into collaboration process the specialists of these areas and the family. This essay emphasises educational competence and educational means which enable the students to acquire competencies and to integrate into society as autonomous, tolerant and free individuals. It can be argued that creation of positive learning environments affecting students’ needs for security and eliminating stress situations which lead to anxiety of different kinds, is influenced by the external, internal and educational factors: external: legal, economic, political, technological, cultural; internal: values, culture, philosophy, human resources, communication, and qualification. [...]. [From the publication]