LTDaugelio ekonomiškai išsivysčiusių ir besivystančių pasaulio šalių, tarp jų ir Lietuvos, tikslas yra sukurti konkurencingą žinių ekonomiką, kurioje išskirtinę vietą užima klasteriai bei jų kūrimui skirta ekonominė politika. Atsižvelgiant į sudėtingai prognozuojamą situaciją globalioje turizmo rinkoje, turizmo ir susijusių sričių įmonės privalo ieškoti naujų konkurencinio pranašumo šaltinių: siūlyti išplėtotus paslaugų paketus, kurti naujus turizmo produktus. Siekiant sėkmingai įgyvendinti šiuos tikslus, naudinga bendradarbiauti tarpusavyje. Tai – pagrindas atsirasti turizmo klasteriams. Įvairiuose turizmo klasterio gyvavimo ciklo etapuose jo konkurencingumą sąlygojantys veiksniai pasireiškia nevienodai. Šių veiksnių pasireiškimo lygio nustatymas įgalintų ne tik identifikuoti klasterio gyvavimo ciklo etapą, bet ir prognozuoti jo vystymosi kryptis bei jas koreguoti pagal konkrečios turizmo rinkos specifiką ir turizmo sektoriaus plėtros poreikius, siekiant užtikrinti kuo ilgesnį turizmo klasterio konkurencingumo laikotarpį. Mokslinio darbo problema – kaip įvertinti turizmo klasterio konkurencingumą, remiantis jo gyvavimo ciklu. Mokslinio darbo objektas – turizmo klasterio konkurencingumas. Mokslinio darbo tikslas – įvertinti Lietuvos turizmo klasterio konkurencingumą jo gyvavimo ciklo pagrindu. Atlikus tyrimus, sukurta turizmo klasterio gyvavimo ciklo koncepcija, integruojanti klasterio pakilimo etapą; nustatyta turizmo klasterio gyvavimo ciklo ir jo konkurencingumo lygio priklausomybė; sudaryta turizmo klasterio konkurencingumo vertinimo gyvavimo ciklo pagrindu (KVGCPTK) metodika ir turizmo klasterio konkurencingumo indeksas (TKKI). Disertacijos tyrimų rezultatai paskelbti pripažintuose Lietuvos bei užsienio mokslo leidiniuose ir pristatyti tarptautinėse mokslinėse konferencijose.Reikšminiai žodžiai: Klasteriai; Ekonominė politika; Turizmo klasteris; Konkurencingumas; Gyvavimo ciklas; Clusters; Economic policy; Tourism cluster; Competitiveness; Life cycle.
ENThe purpose of most economically developed and developing world countries, including Lithuania, is to create a competitive knowledge-based economy, which is greatly concerned with formation and development of clusters and cluster-based economic policy. Taking into account the difficult and hard-to-forecast situation in the global tourism market, tourism and tourism-related companies must seek for alternative competitiveness resources: present fully developed service packages, create and develop innovative tourism products. In order to fulfill these goals, it is useful to cooperate and create partnerships. It is the basis for the origin and development of tourism clusters. Different factors determine the competitiveness of a cluster in various phases of its life cycle. Identification of these factors and their revelation level would not only enable to determine the development level of a cluster but also to forecast its development trends and correct them according to peculiarities and demands of a specific tourism market. All the more, it would help extend the period of its competitiveness. The problem of the research is how to evaluate the competitiveness of a tourism cluster on the basis of its life cycle. The object of the research is the competitiveness of a tourism cluster. The aim of the research is to evaluate the competitiveness of a Lithuanian tourism cluster on the basis of its life cycle. As a result of researches, the following results were achieved: concept of a tourism cluster life cycle, integrating the phase of revival, was created; relation between the tourism cluster life cycle and its competitiveness level was established; methodology for the evaluation of tourism cluster competitiveness on the basis of its life cycle (CELCTC) was created; tourism cluster competitiveness index (TCCI) was created.