LTStraipsnyje panaudojant daug statistinės medžiagos apžvelgiama Lietuvos švietimo sistema nepriklausomybės laikotarpiu 1918–1940 m. parodant Vytauto Didžiojo universiteto vaidmenį. Remiamasi publikuotais šaltiniais, archyvine medžiaga iš Lietuvos centrinio valstybės archyvo, taip pat lietuviška istoriografija, nagrinėjančia švietimo ir aukštojo mokslo padėtį. Tiriamas laikotarpis sąlyginai periodizuojamas į 3 smulkesnius etapus, siejant su Kauno universiteto raida: 1918–1925 m., 1926–1936/1937 m., 1938–1940 m. Pirmasis etapas pasižymėjo valstybės švietimo sistemos pagrindų ir universiteto Kaune kūrimu, jo pirmaisiais veiklos metais. Antrajame etape ieškota balanso tarp universiteto ir mokyklų. Trečiajame etape remiantis įgyta patirtimi vykdytas švietimo sistemos ir Vytauto Didžiojo universiteto tolesnis reformavimas, kuris sutrikdytas dėl 1940 m. „įvykdyto sovietų valdžios įvedimo“. Trečiojo etapo išskyrimas grindžiamas nemaža dalimi tuo, kad 1936 m. Prezidentas pasirašė reformuojamojo pobūdžio Vyriausybės pasiūlytą „Vidurinių mokyklų įstatymą“, 1937 m. priimtos naujos mokytojų cenzo taisyklės, o pagal 1937 m. lapkričio 4 d. Lietuvos Seime priimtą naująjį Vytauto Didžiojo universiteto statutą, universitetas tapo priklausomas nuo Švietimo ministerijos. Universiteto Kaune ryšys su visos Lietuvos švietimo sistema parodomas per universitetinio mokytojų rengimo problematikos prizmę. Bendra įžiūrima tendencija – mokyklos ir universiteto vieningos sistemos kūrimas siekiant mokymo tęstinumo.Reikšminiai žodžiai: Gimnazija; Lietuvos švietimo sistema; Mokyklos reformos; Mokytojų rengimas; Vidurinė mokykla; Vytauto Didžiojo universitetas; Gymnasium; Lithuanian education system; Lithuanian system of education; School reform; Secondary School; Teacher training; Vytautas Magnus University.
ENUsing a lot of statistical material in the article, the Lithuanian educational system is reviewed in the period of independence from 1918 to 1940, showing the role of Vytautas Magnus University. It is based on published sources, archival material from the Central State Archives of Lithuania, as well as Lithuanian historiography, which deals with the situation of education and higher education. The explored period is conditionally periodically divided into 3 more detailed stages in conjunction with the development of Kaunas University: 1918-1925, 1926-1936/1937, 1938-1940. The first stage was marked by the foundation of the state education system and the establishment of the Kaunas University in its first year of activity. In the second stage, a balance between the university and schools is searched for. In the third stage, on the basis of the experience gained, the further reformation of the education system and Vytautas Magnus University was carried out and it was disturbed due to the "introduction of the Soviet government" in 1940. The exclusion of the third stage is based on the fact that in 1936 the President signed the "Law on Secondary Schools" of reformable nature, proposed by the Government, the new rules for teachers` qualifications were adopted in 1937 and according to the new Statute of Vytautas Magnus University, adopted by the Seimas of the Republic of Lithuania on November 4, 1937, the University became dependent on the Ministry of Education. The connection between the University of Kaunas and the entire Lithuanian education system is reflected in the prism of the problem of the teachers' university education. A commonly observed trend is the development of a unified system of school and university for the purpose of continuing education.