LTGeležies amžiaus elito atsiradimo klausimas barbaricumo erdvėje yra plačiai aptartas literatūroje. Aukšto statuso simboliais kapuose laikomos auksinės įkapės, romėniškų metalinių indų rinkiniai, kitas išskirtinis prabangus romėniškasis importas. Tokio lygio prestižinių daiktų baltų kapuose beveik nežinoma. Galima tik spėlioti, ar baltai neturėjo poreikio tokiu būdu reprezentuoti savąjį elitą. O gal jis iš viso neegzistavo tarpregioniniu lygmeniu? Straipsnyje ši problema nagrinėjama remiantis Vakarų Lietuvos kapinynų su akmenų vainikais grupės medžiaga. Visų pirma aptariamos turtingiausios įkapės Aukštkiemių (Oberhof) ir Žvilių kapinynuose. Šiuo tikslu taikomi tiek kiekybiniai medžiagos analizės, tiek kokybinės įkapių sudėties tyrimo metodai. Žviliuose dirbinių seriacijos metodas padeda išskirti įkapes, kurios turėtų priklausyti „idealiai“ turtingiems kapams. Išskiriami turtingiausių vyrų kapų papuošalų ir ginkluotės tipai. Iš vietinės juvelyrikos pavyzdžių išsiskiria egzemplioriai, puošti sidabru ar balto metalo danga, ir formos, kurios imituoja platesnių barbaricumo regionų madas (antkaklės su rakto skylutės formos kilpele, apyrankės storėjančiais galais, žiedai su paplatinta vidurine apvija, Pâtrovičy-Žviliai tipo sidabriniai kabučiai, įvežtinės Raupenfibeln, aštuoneto formos gintaro kabučiai). Vyrų statuso ženklais neabejotinai buvo laikomi žirgo ir raitelio aprangos elementai, žalvariu puošti geriamieji ragai. Moterų kapuose turtas buvo pabrėžiamas ne tik papuošalų kokybe, bet ir kiekybe.Moterų kapuose taip pat randama tokių germaniškų prestižinių formų imitacijų kaip antkaklės su rakto skylutės formos kilpele. Ypatingi yra krūtinės papuošalai – sudaryti iš smeigtukų porų ir juos jungiančių kabučių su grandinėlėmis. Šie papuošalai primena juostas, dengusias moters krūtinę. Kitas ypatingas moterų krūtinės papuošalas buvo puošnūs karolių vėriniai. Vis dėlto pažymėtina, kad turtingiausiems kapams būdingų papuošalų formų pasitaikė ir „vidutinio luomo“ kapuose. Tiek Žviliuose, tiek Aukštkiemiuose turtingi įkapių kapai buvo pasiskirstę po kapinyną gana tolygiai, tarsi atskirų šeimų kapų plotuose. Aukštkiemių kapinyne įkapių deriniai turiniu gali būti skirstomi į grupes (vyriškos lyties mirusiųjų kapai susiklostė į penkias grupes, o moteriškos lyties – į devynias grupes). Pažymėtina, kad turtingus ginklų kapus nebūtinai lydi gausus ar išskirtinis papuošalų komplektas. Kita vertus, kapuose su „įprastu“ įkapių rinkiniu pasitaikė prestižinių dirbinių (pvz., sidabrinė (?) segė kape 355 ar emaliuota importinė segė kape 242). Kapų ypatingumą pabrėžė ir turtingi diržų ar kamanų apkalai. Penktoji vyriškų kapų grupė pasižymi tuo, kad čia nerasta ginklų, tačiau kai kuriuose kapuose būta išskirtinių įkapių (kape 369 – sidabrinė (?) antkaklė ir 21 romėniškoji moneta; kapuose 2a ir 375 – rasta žirgo ir raitelio aprangos elementų; kape 366 – skiltuvo rinkinys). Taigi Aukštkiemių vyrų kapai liudija, kad „aukštesnį luomą“ simbolizavo pilnas ginkluotės rinkinys ir raitelio / žirgo apranga, tačiau prestižinių dirbinių pasitaikė ir ne taip gausiai įkapėmis aprūpintuose kapuose, todėl sunku būtų tiksliai nurodyti vadovaujantį vietinei bendruomenei asmenį. [...]. [Iš leidinio]Reikšminiai žodžiai: Ankstyvieji tautų kraustymosi laikai; Prestižiniai dirbiniai; Romėniškasis periodas; Vakarų Lietuva; Senasis geležies amžius; Elites; Prestige goods; Early Migration Period; Western Lithuania; Roman Iron Age.
ENThe emergence of Iron Age elites in the Baltic lands is discussed here in the context of western Lithuania, a region with local amber deposits and distant interregional connections, with reference to what is called the West Lithuanian Group, with cemeteries with stone circles. No interregional status symbols have been recorded in the area, but it is possible to identify local prestige goods, such as equestrian equipment, horse offerings, drinking horns and decorative belt sets (male indicators), and elaborate headdresses and necklaces, and splendid pectoral ornaments (female indicators). Precious imports and silver or silver-plated ornaments are to be found in both male and female graves. The inhabitants of western Lithuania in the Roman and Early Migration periods differed according to their social status. It is possible to distinguish quite a large number of well-equipped graves, but no exceptionally rich ones. Local elites existed in certain small territorial communities, but there were no regional elites. The destroyed grave 31 at Baitai may be an exception to this rule: it presents a sign of the appearance of people of very high rank, a process which developed further in later periods. [From the publication]