LTStraipsnis skirtas visų kritusiųjų kovoje kareivių kultui tarpukario Lietuvoje, atskleidžiant kaip karo aukų pagerbimas buvo politiškai instrumentalizuotas. Lietuvoje žuvusiųjų karių kultas buvo siejamas su ginkluotomis kovomis dėl Lietuvos nepriklausomybės 1918–1920 m. Tai įprasminti intensyviau imama nuo 1927 m., kai buvo sukurta komisija karių kapams tvarkyti, jai skiriamas kasmetinis valstybės finansavimas. Laikoma, kad žuvusių karių kultas Lietuvoje iš esmės sukurtas 3-jo dešimtmečio pabaigoje–4-jo dešimtmečio pradžioje. Analizuojama kritusiems skirtų ceremonijų simbolika ir paminklai. Tiriama kaip mirusiųjų pagerbimo ritualuose buvo panaudojama krikščioniška liturgija ir kiti simboliai. Nagrinėjant kulto evoliuciją Lietuvoje palyginimui įtraukiama situacija kitose šalyse. Straipsnyje plačiai naudojami Vakarų šalių tyrinėtojų darbai. Jais remiamasi ir kuriant metodinę tyrimo prieigą, pritaikant užsienio šalių autorių apibendrinimus Lietuvos atveju, įžiūrint panašias tendencijas kaip ir kitose šalyse. Kritusiųjų kovose kulto raida Lietuvoje siejama ne tik su vidaus politinėmis permainomis, bet ir su tarptautinės situacijos pasikeitimų įtaka, Lietuvos užsienio politikos tikslais, kurių vienas pagrindinių buvo Vilniaus atgavimas. 1934 m. lapkričio 23 d. Kaune Vytauto Didžiojo Karo muziejaus sodelyje iškilmingai palaidotas Nežinomas kareivis atidengiant jam paminklą. Jis tapo žymiausiu visų žuvusių Lietuvos karių monumentu dėl išskirtinės vietos ir valstybiškai skiriamos pagarbos.Reikšminiai žodžiai: Atmintis; Karas; Kultas, nežinomas kareivis, Lietuva; Nacionalizmas; Žuvusieji; Cult, unknown soldier, Lithuania; Memory; Nationalism; Victims; War.
ENThe article is dedicated to all the soldiers who died in wars during the interwar in Lithuania revealing how the honouring of war victims was politically implemented. The cult of soldiers killed in Lithuania was associated with armed struggles for the independence of Lithuania in 1918-1920. This awareness has been intensified since 1927, when a commission for the management of the graves of soldiers was created, and the annual state funding was granted. It is considered that the cult of the killed soldiers in Lithuania was essentially created in the late 1930s and early 1940s. Symbolism and monuments of the ceremonies dedicated to the fallen are analysed. It is investigated how the Christian liturgy and other symbols were used for the rituals of honouring the dead. In the analysis of the evolution of cult in Lithuania, the situation in other countries is included in the comparison. The works of Western researchers are widely used. They are also used to develop methodological access to the research, adapting the summaries of foreign authors to the Lithuanian situation, looking at similar trends as in other countries. The fall of the cult in Lithuania is associated not only with internal political changes, but also with the influence of changes in the international situation, the goals of Lithuanian foreign policy, one of which was the rehabilitation of Vilnius. On the 23rd of November 1934, an Unknown Soldier was solemnly buried at the Vytautas Magnus War Museum in Kaunas, unveiling a monument dedicated to him. It has become the most famous monument for the Lithuanian soldiers due to its unique placing and the received respect from the State.